In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Wat is een salespage?

Wat is een salespage?

Een salespage is een pagina speciaal ontworpen voor de verkoop van een speciaal product of dienst. Door alle afleiding erom heen zoveel mogelijk weg te halen zorg je ervoor dat de aandacht van de bezoeker alleen nog maar naar hetgene gaat wat jij wilt laten zien. Zo heeft een salespage geen menuknoppen of andere afleidingen en is de focus alleen nog maar gericht op het product of dienst.

Een salespage wordt vaak gebouwd volgende de AIDA formule:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action


Attention
In deze stap moet je ervoor zorgen dat je meteen de aandacht hebt van de bezoeker. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een pakkende tekst in het groot bovenin te zetten zoals "Val gegarandeerd 10 kilo af in slechts  één dag!", nu is dit natuurlijk erg overdreven, maar je begrijpt wat ik bedoel. Het plaatsen van de tekst tussen aanhalingstekens, of belangrijke gedeelte van de tekst vet te maken wordt aangeraden.

Interest
Hierin heb je de aandacht al van de bezoeker, want hij leest immers verder. Probeer interesse te wekken door een interessant verhaal te vertellen waarin de gebruiker zich herkent en zich betrokken gaat voelen.

Desire
Het woord zegt het al, in deze stap zul je de behoefte moeten losmaken bij de gebruiker dat hij jouw product of dienst wilt afnemen. Je kunt hier bijvoorbeeld voorbeelden van klanten noemen die laaiend enthousiast zijn over je product of dienst. De gebruiker zal de behoefte krijgen hetzelfde te willen.

Action
Je moet de mogelijkheid hebben om direct te kunnen reageren of te bestellen. Dit kun je doen door meteen een invulveld te koppelen of een grote bestelknop te plaatsen. Zorg dat het formulier zo weinig mogelijk velden heeft. Zorg ervoor dat wanneer een veld vergeten wordt er niet "DIT VELD IS VERPLICHT" komt te staan maar bijvoorbeeld "Sorry, er ging iets fout, je bent vergeten je naam in te vullen" Dit staat veel vriendelijker en bezoekers zullen sneller geneigd zijn het formulier verder in te vullen.

Het is interessant om met salespages te testen. Maak de ene maand een andere dan de andere maand en vergelijk de uitkomsten. Je zult soms verbaasd staan wat een kleine verandering teweeg kan brengen.

Mocht je nog leuke toevoegingen hebben dan hoor ik dat uiteraard graag!