In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Verkopen met je website: 4x psychologische beïnvloeding

Drupal website laten maken

Verkoop is voor een groot deel psychologie, dat is online niet anders dan offline. Om je website zo effectief mogelijk in te zetten is het dus verstandig om na te denken over de psychologie van wat je presenteert.


Angst aanjagen

Het klinkt wat agressief en wellicht minder goed geschikt voor op een website, maar het is een veel gebruikte psychologische techniek. Onder druk van angst maken we beslissingen op basis van onze intuïtie, omdat we snel moeten handelen. Dat betekent dat er kansen liggen voor websites, die willen overtuigen dat een product of dienst de juiste keuze is of dat de klant snel moet handelen om het te kunnen aanschaffen.

Angst aanjagen is wat dat betreft niet altijd een kwestie van spookverhalen over problemen, het kan ook gaan om de angst om er te laat bij te zijn. Door schaarste te creëren binnen het assortiment of een tijdelijke aanbieding in te zetten zullen bezoekers daar gemiddeld genomen beter op reageren.


Vertrouwen scheppen

Andersom heb je de mogelijkheid om psychologisch vertrouwen te scheppen, bijvoorbeeld door een bepaalde mate van autoriteit uit te stralen. Dat kun je doen door een sterrenclassificatie op de website te hanteren of een keurmerk te gebruiken. Indien je zelf aan je autoriteit wilt werken om daar vervolgens gebruik van te maken kun je nadenken over webinars die je kunt organiseren.

In de beide gevallen zorg je ervoor dat de website of webshop vertrouwen uit zal stralen, waardoor klanten psychologisch gerustgesteld worden en gemakkelijker tot aankoop overgaan.


Bijdrage aan het goede doel

Verschillende grote merken maken gebruik van hun donaties aan goede doelen of instellingen, waarmee ze aangeven iets ‘goeds te doen’ voor de wereld om hen heen. Bij grote organisaties staat dat bekend als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, maar dat kun je natuurlijk ook op kleinere schaal toepassen.

Sponsor je een lokaal voetbalteam of draag je bij tijdens Alpe d’HuZes? Besteed er (veel) aandacht aan op de website. Op die manier speel je in op een gevoel van altruïsme en wederkerigheid, waardoor je klant sneller geneigd is iets terug te doen en voor jou te kiezen.


Nieuwsgierigheid opwekken

Tenslotte kun je nieuwsgierigheid opwekken met je website. Gebruik aansprekende titels op je blog om bezoekers te verleiden de artikelen te lezen en laat nu alvast weten dat je binnenkort een nieuw product lanceert dat een geweldige oplossing zal bieden.

Licht een tipje van de sluier op en laat klanten zich bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief. Nieuwsgierigheid is een zeer sterke emotie, waarmee je ervoor zorgt dat klanten hun innerlijke drang haast niet kunnen weerstaan.


Drupal website laten maken

Wil je deze psychologische inzichten toepassen op een frisse website met een strak ontwerp en een handig CMS om die zelf te beheren? Je kunt dan een Drupal website laten maken, wij zorgen ervoor dat je daar het beheer vervolgens zelf over kunt voeren.