In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Succesvolle website: 30 webdesign tips (Deel 4)

Website laten maken

Tijd voor deel 4, opnieuw 5 van de 30 webdesign tips voor een succesvolle website. Deze keer aandacht voor het optimale gebruik van je footer onderaan de website en tips voor een bruikbaar menu. Vraag bezoekers op bepaalde pagina’s om reacties, maak gebruik van responsive afbeeldingen en integreer metadata direct in de HTML-code.


Gebruik de complete footer

Onderaan iedere website vind je de footer, jammer genoeg maakt niet iedereen daar optimaal gebruik van. Heb je links in de footer wat contactgegevens staan? Naast wat copyright-informatie kun je er veel meer in kwijt. Plaats relevante links naar landingspagina’s, gebruik de ruimte voor een Twitter-feed of zorg er in de footer van de website voor dat je de recente blogartikelen opneemt.

Op die manier benut je de ruimte meer effectief, creëer je inspiratie voor bezoekers en werk je bovendien aan de interne linkstructuur van je website.


Een bruikbaar menu

Min of meer hetzelfde geldt voor de menu’s op je website, het is van belang om daar optimaal gebruik van te maken. Creëer een eenvoudig menu met maximaal 5 hoofditems en maximaal 3 - 5 subitems per hoofditem. Zorg er op de subpagina’s voor dat je een aanvullend menu plaatst, bijvoorbeeld aan de zijkant van de pagina.

Je maakt de navigatie naar volgende subpagina’s eenvoudig, bezoekers hoeven immers niet opnieuw op het hoofditem te gaan staan om vervolgens door te bladeren. Gebruik je sub-subpagina’s? Plaats die alleen op de subpagina’s, om het geheel overzichtelijk te houden.


Vraag om reacties

Wellicht niet direct gerelateerd aan je webdesign, maar wel aan het gebruik van je website: vraag om reacties op relevante pagina’s. Houd je een blog bij? Het is een goed idee om daar om reacties te vragen, zodat je na kunt gaan hoe klanten erover denken. Uiteraard kun je een handige anti-spam plugin in je CMS integreren om spam te voorkomen, zodat je daar geen last van hebt.

Zet de reacties uit op de overige pagina’s op je website, daar is de mogelijkheid tot reageren immers niet relevant.


Responsive afbeeldingen

Gebruik je een responsive webdesign voor je website? Goed bezig, dat is een goede eerste stap! Zorg er dan bij voorkeur voor dat je ook de afbeeldingen die je gebruikt responsive maakt. Technisch gezien is het van belang om de breedte van afbeeldingen op te geven in percentages (100% voor full-width, 50% voor een halve paginabreedte) in plaats van in absolute aantal pixels.

Je zorgt er daarmee voor dat de afbeeldingen netjes meeschalen, bijvoorbeeld voor mobiele gebruikers.


Metadata in de HTML-code

Tenslotte een meer technische tip voor een succesvol webdesign, integreer de metadata in de HTML-code. Dit kan door middel van Microformats, de nieuwe specificatie op dit gebied.

Met name Schema.org is daarvoor uitstekend geschikt, je vindt er alle informatie om je metadata semantisch goed op te maken en optimaal te werken aan je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.