In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Mobiele telefoon steeds vaker gebruikt als beslissend device

Mobiele website

De mobiele telefoon vormt voor steeds meer consumenten een device om aankopen op te doen of beslissingen op te nemen. Dit onderstreept het belang van een responsive webdesign, bijvoorbeeld op basis van een thema voor Drupal.

Wereldwijd maken 3,3 miljard mensen gebruik van het internet, 330 miljoen doen dat uitsluitend via een mobiel apparaat. Google kondigde 5 jaar geleden al eens aan dat het van belang is dat websites ook op een mobiele telefoon goed te gebruiken moeten zijn, het lijkt inmiddels pas door te dringen bij de grote meerdergeid.

De verkoop op mobiele apparaten nam afgelopen jaar met 85% toe, wat betekent dat mobiel ineens een belangrijk kanaal aan het worden is. Het aantal mobiele zoekopdrachten neemt volgens Google al veel langer toe.

Het gaat bovendien lang niet altijd meer om lokale zoekopdrachten, we winkelen ook steeds meer op onze mobiele telefoon. Het scherm daarvan is de laatste jaren steeds groter geworden, maar het neemt niet weg dat een responsive webdesign van grote toegevoegde waarde is.


Oriëntatie via Google Places

Consumenten doen aankopen aan de hand van verschillende fases. In veel gevallen zal een consument zich eerst oriënteren, om vervolgens een aankoopbeslissing te maken. De oriëntatie vindt steeds vaker plaats op een mobiele telefoon of een tablet. Daarnaast durven we steeds meer tot aankoop over te gaan op onze mobiele telefoon, waardoor het van belang is dat de website ook op een mobiel apparaat goed overkomt.

Een goed voorbeeld van oriëntatie via een mobiele telefoon is het zoeken naar een restaurant. We kunnen via Google Places op zoek gaan naar een restaurant in de buurt, net als naar een winkel met een bepaald productassortiment.

Veel consumenten geven er de voorkeur aan om op voorhand toch even een website te bekijken, om een idee te krijgen van hoe de winkel eruit ziet, wat er op de menukaart staat of waar de winkel precies zit. Het is dan dus van groot belang om een responsive webdesign aan te bieden.

Het ontbreken van een responsive webdesign kan consumenten afschrikken, ze hebben immers niet de mogelijkheid om gemakkelijk na te gaan hoe het restaurant of de winkel eruit ziet. Via de mobiele telefoon zoekt een gebruiker gemakkelijk naar het volgende resultaat of wordt er zelfs helemaal geen beslissing genomen.


Responsive webdesign

Het is binnen Drupal heel eenvoudig om gebruik te maken van een responsive webdesign. Dit is mogelijk aan de hand van het juiste thema, dat aan de hand van uw wensen aan te passen valt. Het responsive design voor een Drupal website zorgt er vervolgens voor dat u de mogelijkheid heeft om specifieke (kortere) informatie aan te bieden aan mobiele gebruikers, terwijl desktop gebruikers optimaal gebruik kunnen maken van het grote scherm dat ze voor zich hebben.

De mobiele telefoon wordt steeds vaker gebruikt als beslissend device, waardoor het van belang is om daar met een responsive design op in te spelen.