In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Hoe kan ik een meertalige website maken?

Meertalige website maken?

Actief in verschillende landen of een meertalige website maken voor buitenlandse bezoekers? Wij kunnen je daar uitstekend mee van dienst zijn. Benieuwd hoe je dat het best aanpakt? Wat weet je van een ccTLD, een gTLD of de mogelijkheid met verschillende subdirectories? We leggen het je uit, zodat je de meertalige website kunt maken op basis van het specifieke doel dat je voor ogen hebt.


Drie verschillende mogelijkheden

Laten we de verschillende opties voor een meertalige website op een rij zetten:

  • Country-code top-level domein names (ccTLDs) - dreamwebs.nl & dreamwebs.be
  • Subdomeinen (gTLDs) - nl.dreamwebs.com & be.dreamwebs.com
  • Subdirectories - dreamwebs.com/nl & dreamwebs.com/be

Zoals je ziet kunnen we op verschillende manieren een meertalige website maken. De ccTLDs maken gebruik van specifieke extensies op basis van de landen waarin je actief wilt zijn of de taal waarin je de bezoekers wilt aanspreken. Met een .nl-extensie richt je je automatisch op Nederland. Het grote voordeel van deze optie is de duidelijkheid naar bezoekers. Daarnaast kun je de websites hosten op lokale servers, wat bijdraagt aan je SEO. Een nadeel van deze optie zijn de hogere kosten, net als het risico dat een bepaalde domeinnaam in het buitenland al bezet is.


Een tweede optie vormen de subdomeinen, die je binnen het eigen hoofddomein aan kunt brengen. Je hoeft geen gebruik te maken van specifieke extensies en je kunt via Google’s Search Console Geotargeting aangeven op welke landen de verschillende subdomeinen gericht zijn. Bovendien kun je gebruik maken van lokale servers. Deze optie is vooral geschikt wanneer je mensen in hun eigen taal wilt aanspreken, zonder dat ze daar specifiek vandaan hoeven te komen.


De derde optie maakt gebruik van subdirectories. Ook hiervoor kun je gebruik maken van Google’s Geotargeting, om op het gebied van SEO de maximale waarde te creëren. Daarnaast kun je de hosting onderbrengen bij een enkele partij, wat je de kans biedt om kosten te besparen. Het nadeel is dat je alle informatie op één server hebt staan, waardoor je wat kwetsbaarder bent. Bovendien is het voor gebruikers mogelijk minder duidelijk op welke doelgroep je je met de subdirectories richt.


Website maken op basis van het specifieke doel

Wil je een meertalige website maken en vindt je het lastig om uit de drie opties te kiezen? Het is vooral van belang om je een duidelijk doel voor ogen te nemen. Wil je ervoor zorgen dat je bezoekers vanuit verschillende landen kunt aanspreken of gaat het je vooral om de mogelijkheid buitenlandse bezoekers uit Nederland in hun eigen taal te informeren? Vind je het van belang om alles bij dezelfde partij voor hosting onder te brengen of wil je de kwetsbaarheid verminderen? Aan de hand daarvan kun je een meertalige website laten maken op basis van de drie verschillende opties.


Direct advies van een specialist of een offerte aanvragen voor een meertalige website? Neem contact op, we horen graag van je.