In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Een goede homepage? Voorkom deze 5 bekende valkuilen

Een goede homepage

Teveel keuze op de homepage

Voorkom teveel keuze op de homepage, een groot aantal mogelijkheden roept waarschijnlijk meer verwarring op dan dat dit extra op zal leveren. Wees helder in de boodschap die je wilt overbrengen. 20% van je klanten zal zorgen voor 80% van je omzet, dus voorkom dat je de overige 80% tevreden wilt stellen met aanvullende mogelijkheden. Wees helder en duidelijk op de homepage, ‘less is more’.


Automatische sliders

Ze zien er vaak prachtig uit, maar automatische sliders op de homepage leiden voor veel mensen slechts tot pure frustratie. Zodra je eindelijk ziet wat er staat en je de button aan wilt klikken schuift deze net voor je neus weg.. Wil je toch graag gebruik maken van een slider? Zorg er dan voor dat bezoekers deze handmatig kunnen bedienen, eventueel met visual cues om aan te geven dat dit tot de mogelijkheden behoort. Voorkom een carrousel op de homepage, aangezien dit onnodige mogelijkheden toevoegt die in de regel uitsluitend tot frustratie leiden.


Geen duidelijke call to action

Zodra iemand je homepage bezoekt is het van belang om die meteen op te roepen tot actie. Heb je geen duidelijke call to action of verleid je een bezoeker onvoldoende om door te klikken? Dan loop je het gevaar dat deze de homepage simpelweg weer zal verlaten, er ontstaat een ‘bounce’.

Zorg er in plaats daarvan voor dat je de call to action prominent in beeld plaatst. Het kan gaan om een contact-button of telefoonnummer, net als om een instructie om naar beneden te scrollen of een volgende belangrijke pagina aan te klikken. Welke call to action je kiest hangt af van je doelstelling, feit is dat je de bezoeker op de homepage dient te geleiden naar waar je die vervolgens graag wilt hebben.


Foto’s in lage resolutie

Steeds meer computers zijn voorzien van HD-schermen, waardoor foto’s in logo resolutie al snel een onprofessionele uitstraling krijgen. Zorg ervoor dat je de foto’s op je website in hoge kwaliteit plaatst, de resolutie dient hoog te zijn. Je maakt daarmee een professionele indruk, waardoor ook de call to action die je plaatst beter uit de verf zal komen.

Foto’s in hoge resolutie op de homepage ondersteunen het design, foto’s in lage kwaliteit leiden daar van af en leggen de nadruk op dit gebrek.


Een te brede SEO optimalisatie

Ben je specialist in de regio en heb je vooral regionale klanten? Voorkom dan zoekmachine optimalisatie gericht op heel Nederland. 78% van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteert in een offline verkoop, je boort daarmee een bijzonder aantrekkelijke doelgroep aan. Werk je veelal lokaal? Zorg er op de homepage dan ook voor dat je lokaal interessante specifieke zoekwoorden toepast.