In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

4 quick-wins voor een bezoekervriendelijk webdesign

Drupal webdesign

Een goed webdesign spreekt vooral de bezoeker aan en draagt in tweede instantie bij aan bijvoorbeeld een goede vindbaarheid of optimale conversie. Het is de bezoeker waar het om gaat, al is dat helaas iets dat sommige website-beheerders gemakkelijk vergeten.

Gebruik de volgende 4 quick-wins om je webdesign een stukje bezoekervriendelijker te maken. Je bezoekers zullen het waarderen, zodat je daar uiteindelijk de vruchten van zal plukken:


  • Optimaliseer de laadtijd van de pagina
  • Gebruik een responsive webdesign
  • Voorkom dubbele content
  • Gebruik headings en opmaak

Laadtijd van de pagina

Er is niets zo vervelend als wachten. Wachten tot we aan de beurt zijn in de rij of wachten totdat een pagina eindelijk laadt. We hebben zelfs thuis razendsnelle internetverbindingen en zijn daardoor vaak afhankelijk van de laadtijd van een website of een specifieke pagina. Optimaliseer de laadtijd en zorg er daarmee voor dat bezoekers gemakkelijk door de verschillende pagina’s kunnen klikken. Tip: Google heeft een handige tool beschikbaar om de snelheid te testen.


Responsive webdesign

Bezoekers houden van een webdesign dat zich aanpast aan het scherm dat zij gebruiken. Scrollen is vervelend. Door van boven naar beneden te moeten scrollen raken we eenvoudig kwijt waar we ook alweer begonnen waren en bij het scrollen van links naar rechts en terug haakt haast iedere bezoeker af.

Zorg er met een responsive webdesign voor dat alle inhoud netjes meeschaalt met het scherm van de gebruiker en zorg voor een webdesign dat op die manier beter overtuigt. Afbeeldingen dienen netjes kleiner te worden met de grootte van het scherm en de content in kolommen mag onder elkaar komen te staan in plaats van naast elkaar.


Voorkom dubbele content

Het is een vaak gehoord advies voor beheerders die hun website willen optimaliseren voor Google en andere zoekmachines, maar wist je dat ook steeds meer bezoekers de dubbele content herkennen? Bezoekers die terecht komen op eenvoudige landingspagina’s met gekopieerde content weten dat dit bedoeld is om de vindbaarheid kunstmatig te verbeteren en zullen daar niet zo serieus op ingaan als een goed stuk content.

Optimaliseer je website daarom voor bezoekers door ervoor te zorgen dat je geen dubbele content gebruikt, maar dat je in plaats daarvan een verhaal schrijft waar de bezoeker daadwerkelijk wat aan heeft. Laat zien wie je bent en bouw aan je website en merk.


Gebruik headings en opmaak

Zorg er tenslotte voor dat je headings en opmaak gebruikt. De titel van een pagina is de H1 en de subkoppen hebben een H2 of een H3-opmaak. Indien je een tip mee wilt geven kun je die schuingedrukt plaatsen en indien iets extreem belangrijk is maak je dat dikgedrukt. Je maakt het op die manier een stuk gemakkelijker om de tekst te lezen, waardoor het webdesign bezoekervriendelijk wordt.

Een Drupal website laten maken en daarmee zorgen voor een webdesign dat bezoekers waarderen? Neem contact op, dan vertellen we je graag over de mogelijkheden.