In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

3 methoden om de mobiele ervaring online te optimaliseren

Mobiele website

Een Drupal website is standaard responsive, dus qua design op een mobiel apparaat is alles uitstekend in orde. Er bestaan echter meer mogelijkheden om de mobiele ervaring te optimaliseren en daarmee te zorgen voor een webdesign dat volledig klaar is voor de tweede helft van 2016. Benieuwd hoe de mobiele ervaring online verder te optimaliseren valt? We zetten drie mogelijkheden op een rij:


  • Gebruik van de camera
  • Integreer een API
  • Een e-mail met het winkelmandje

Gebruik van de camera

Een smartphone (en ook een tablet) heeft over het algemeen een camera. Het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken, bijvoorbeeld bij het invoeren van gegevens. Is er een creditcard benodigd om een aanvraag of een aankoop te doen? Door gebruikers daar een foto van te laten maken is het mogelijk het kaartnummer of andere gegevens automatisch in te laten voeren. Dat scheelt tijd en zorgt voor een meer soepele ervaring die kan helpen de uitval te beperken. Door gebruik te maken van de camera op een smartphone verbetert de mobiele ervaring bij gebruikers, het toont aan dat er actief wordt meegedacht over de slimme mogelijkheden.


Integreer een API

Daarnaast zijn er handige API’s beschikbaar om het de mobiele gebruiker online gemakkelijk te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld om de API van Google Maps. Deze maakt het eenvoudig om adressen die gebruikers invoeren automatisch aan te laten vullen. Het is dan niet langer nodig om zelf het volledige adres in te voeren, in plaats daarvan valt er slim gebruik te maken van informatie die er al beschikbaar is. Op die manier valt er opnieuw tijd te besparen. Dit leidt tot een betere ervaring bij mobiele gebruikers, omdat zij beduidend minder moeite hoeven te doen.


Een e-mail met het winkelmandje

Mobiele gebruikers waarderen het bovendien wanneer zij bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om een aanvraag of een aankoop op een desktop of laptop te voltooien. Bied ze de mogelijkheid om mobiel te winkelen en het winkelmandje vervolgens bijvoorbeeld per e-mail te versturen. Dit maakt het mogelijk om de aankoop vervolgens op een computer te voltooien, waar zij de mogelijkheid hebben alles gemakkelijker te overzien. Het is dan niet nodig om de aankoop op een mobiel apparaat compleet te maken, terwijl het wel mogelijk is om mobiel alvast naar de gewenste producten of diensten te zoeken.

De drie mogelijkheden om de mobiele ervaring te optimaliseren zorgen ervoor dat gebruikers gebruik kunnen maken van hun telefoon of tablet. Door daar slim mee om te gaan en goed in te spelen op specifieke wensen valt de ervaring te optimaliseren. Dit betekent dat het minder moeite kost om aankopen of aanvragen te doen, waardoor de respons zal toenemen of de ROI oploopt. Een Drupal website biedt dergelijke mogelijkheden en zorgt er dankzij het responsive design voor dat ook grafisch alles netjes in orde is.