In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

5 tips om succesvoller te verkopen via de sociale media

De website of webshop op orde en je producten effectiever verkopen via de sociale media? De koppelingen met de verschillende sociale media vanuit bijvoorbeeld Drupal maken het eenvoudig om je aanbod onder de aandacht te brengen. Hoe ga je succesvol om met Google+, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Myspace en andere platforms? 5 tips die je helpen succesvoller te verkopen via de social media.


Vier de kleine overwinningen

Een nieuwe volger, een like of een mention is iets om te vieren. Het is een kleine stap, maar wel de eerste stap die leidt tot nieuwe motivatie en wellicht de brug kan vormen naar een uiteindelijke verkoop. Richt je niet meteen op de pure sales als belangrijke KPI, door de stappen wat kleiner te maken houd je het op de langere termijn gemakkelijker vol.


Connecties zijn vrienden in wording

Connecties via de sociale media voelen wellicht nog wat onpersoonlijk. Ze bieden je echter een uitstekende kans om 24/7 contact op te nemen, dus maak daar ook gebruik van. Connecties bieden je de kans om daadwerkelijk vrienden te worden met de doelgroep. Door hen leuke acties voor te schotelen, in te spelen op hun behoeften en jezelf te presenteren kunnen jullie elkaar steeds een beetje beter leren kennen.


Maak het persoonlijk

Een website is al onpersoonlijk genoeg, dus zorg ervoor dat je op de sociale media wat meer van jezelf laat zien. Je kunt succesvoller verkopen via de sociale platforms door een gezicht te tonen achter de acties, de extra’s of de informatie die je deelt. Maak een foto van je medewerkers op de werkvloer of deel activiteiten op locaties. Des te persoonlijker je het maakt, des te gemakkelijker het wordt om vrienden te maken met je connecties en sneller vooruitgang te boeken.


Kleine vooruitgang is ook vooruitgang

Kleine vooruitgang betekent ook een stap voorwaarts, dus het is de moeite waard om zeker in het begin niet teveel te verwachten. Groeit je bereik, merk je dat de traffic naar je website toeneemt en ontvang je regelmatig mentions of likes? Dat zijn uitstekende voorbeelden van vooruitgang, zelfs wanneer het nog niet direct sales oplevert. Je kunt succesvolle verkopen via de sociale media door hier een langere tijd in te investeren. Houd er bovendien rekening mee dat de sociale media slechts enkele contactmomenten vormen met de doelgroep, wellicht dragen je activiteiten daar bij aan het succes op de website of in de webshop zelf.


Word geen stalker

Pas er aan de andere kant wel voor op dat je geen stalker wordt. Je kunt uitstekend en succesvol verkopen via de sociale media, maar alleen met content waar de doelgroep op zit te wachten. Probeer hun wensen en verlangens te achterhalen, zodat je daar vervolgens actief op kunt inspelen. Je valt je vrienden ook niet steeds lastig met informatie waar ze niets aan hebben.