In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

4 tips om met social proof online de conversie te verbeteren

Social Proof

Online conversie is voor veel website-eigenaren de belangrijkste KPI (kritieke prestatie-indicatoren). Het is de bedoeling dat bezoekers informatie vergaren en contact opnemen, een bestelling plaatsen of op een andere manier de interactie aangaan. Er bestaan verschillende strategieën om de conversie op bijvoorbeeld een Drupal website te verhogen. Een krachtig wapen daarvoor is social proof. Het is een psychologische tactiek, die inspeelt op een belangrijke gedragsmotivatie.


De kracht van social proof

Social proof is ontzettend kracht, omdat we ons graag conformeren aan wat anderen zoals wij doen. We zijn gevoelig voor de ‘meest gekozen’ optie en gaan graag zitten op een terras waar al wat anderen zitten. Dat principe werkt offline, net als online. Met behulp van onze vier praktische tips kun je social proof kracht inzetten om de conversie en daarmee het succes van je website te vergroten.


4 praktische tips

We zetten de 4 tips om social proof in te zetten voor je op een rij:


  1. Gebruik de sociale media om reviews te verzamelen. Reviews op je eigen website ‘kosten’ je klanten vooral tijd en moeite. Reviews op sociale media leveren ze de kans op om invloed uit te oefenen.
  2. Gebruik software om eventuele spontane mentions op de sociale media in de gaten te houden. Spreekt iemand positief over je merk of product? Vraag ze daarnaast een review achter te laten of vraag ze om toestemming hun bericht te publiceren.
  3. Gebruik foto’s en ander beeldmateriaal van tevreden klanten. Geef ze een gezicht om anderen aan te geven welke tevreden klanten je inmiddels hebt weten te verzamelen. Optimaal betrouwbaar voor maximale overtuigingskracht.
  4. Gebruik reviews en social proof rondom thema’s die potentiële klanten belangrijk vinden. En vraag je om een review? Maak de vraag specifiek, om aan te sturen op een bepaald thema of onderwerp.

Met deze tips zorg je er eenvoudig voor dat je meer social proof kunt verzamelen voor je website en dat je dit bovendien op de beste manier in kunt zetten. De sociale bewijskracht groeit, waardoor de kans groot is dat je meer nieuwe klanten zal verzamelen.


Drupal website

Uiteraard kun je de tips gebruiken op een Drupal website, net als op iedere andere website die je beheert of laat maken. Zorg er in ieder geval voor dat je goede connecties kunt maken met de verschillende sociale media. Op die manier maak je optimaal gebruik van de kracht van sociaal bewijs, om vanuit de psychologie aan te sturen op meer conversie en meer online succes. Vragen over een Drupal website of de inzet van social proof? Neem contact op, dan vertellen we je er graag meer over.