In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Vindbaar met long-tail zoektermen: schrijf een long-read

long-tail zoektermen

Goede vindbaarheid is essentieel voor een succesvolle website. Dat betekent hard werken aan 3 belangrijke pijlers, waarvan de content er één is. Maar welk type content is dan het best geschikt? En klopt het dat de artikelen vooral lang moeten zijn? Ja en nee, want dit hangt af van het type zoekwoord en het doel dat je daarmee voor ogen hebt.


Bij voorkeur meer dan 2.000 woorden

Met goede content kun je je richten op short-tail en long-tail zoekwoorden. De eerste categorie is korter en heeft meer concurrentie. De tweede categorie is wat dat betreft gemakkelijker, maar de zoekvolumes liggen ook wat lager. Die tweede categorie is goed geschikt voor optimalisatie door middel van long-read artikelen. Dat zijn artikelen van 2.000 woorden of meer, waarin je een onderwerp van A tot Z uitlegt. Dankzij de beperkte concurrentie kan een enkel dergelijk artikel het verschil maken.

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde lengte van long-read artikelen op pagina 1 van Google voor de gekozen zoektermen 1.890 woorden bedraagt. Met een artikel van 2.000 woorden zit je wat dat betreft goed om de vindbaarheid op long-tail zoektermen te verbeteren.


Tip: wil je de vindbaarheid op short-tail zoektermen verbeteren? Neem dan de tijd. Schrijf gedurende een lange(re) periode meerdere artikelen. Samen tellen die op tot veel meer dan 2.000 woorden, zonder dat je lezer in één keer een compleet boek voorgeschoteld krijgt.


Een artikel per long-tail zoekterm

Een goede SEO tekstschrijver kan je helpen om per long-tail zoekwoord een lang artikel te schrijven. Dit is van groot belang, om te voorkomen dat er teveel zoektermen in een enkele tekst terecht komen. Kies één long-tail zoekterm, met een paar ondersteunende zoekwoorden voor een goede semantische samenhang in het verhaal.

Het biedt je de kans om een verhaal van A tot Z uit te leggen, bijvoorbeeld over hoe je een bepaalde techniek toepast of wat de voor- en nadelen zijn van een bepaald product. Je gebruikt je Drupal website op die manier als belangrijk informatiekanaal. Ondertussen werk je sterk aan de vindbaarheid, dankzij de long-read. Het resultaat is een goede vindbaarheid op die zoekterm, waarmee je misschien zelfs meteen op pagina 1 van Google uitkomt.


Drupal website laten maken

Een Drupal website laten maken zodat je zelf aan de long-read artikelen kunt gaan werken of je dit kunt laten doen? We kunnen er bijvoorbeeld met een blog of een gedeelte voor recent nieuws voor zorgen dat je de content goed kwijt kunt op de website. Neem contact op voor meer informatie, we vertellen je graag over de mogelijkheden van je eigen website en de vindbaarheid daarvan.