In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Twee verschillende perspectieven op de ideale landingspagina

Drupal websites maken het eenvoudig om landingspagina’s te ontwerpen, ontwikkelen en publiceren. Ze vormen een goede keuze in combinaties met AdWord-campagnes, net als campagnes op basis van social media, email of zelfs offline. Hoe zorg je voor de ideale landingspagina en wat zijn de verschillende perspectieven hierop? We zetten het perspectief van de projectmanager naast dat van de inbound marketing consultant.


De landingspagina volgens de projectmanager

Een projectmanager vindt het vooral van belang dat er niet teveel informatie op de landingspagina staat. Deze moet vrij zijn van onnodige informatie en moet vooral geen verzameling van verschillende call-to-actions zijn. Er moet een eenduidig doel aan de landingspagina verbonden zijn, bijvoorbeeld aan de hand van een eenvoudig formulier of zelfs een enkele knop.

Bovendien is het van groot belang dat de landingspagina reponsive is uitgevoerd, iets dat met Drupal tegenwoordig gelukkig haast standaard het geval is.


De landingspagina volgens de inbound marketing consultant

De inbound marketing consultant heeft een net iets ander perspectief. Het is vooral van belang om leads te genereren, bezoekers moéten converteren. Dat betekent dat de neiging wat groter is om meerdere call-to-actions te plaatsen, zodat die n ieder geval niet over het hoofd kunnen worden gezien. De inbound marketing consultant wekt met de campagnes de juiste verwachtingen op, waardoor een ‘schone’ landingspagina minder van belang is.

De waarheid ligt uiteraard in het midden. Het klopt dat het van belang is om de juiste verwachtingen te scheppen en daar vervolgens op in te spelen met een duidelijke call-to-action. Aan de andere kant zorgt een goede landingspagina voor zo min mogelijk uitwegen, naast de call-to-action die je wenst. Houd er dus goed rekening mee hoe je de aandacht kunt sturen, richting de button of het formulier waar het uiteindelijk om draait.


De landingspagina op maat

Een landingspagina op maat creëer je door 3 belangrijke vragen te stellen:


  • Wat weet je al van bezoekers op de pagina?
  • Hoe waardevol is dat wat je weggeeft
  • Hoeveel informatie vraag je in ruil voor wat je weggeeft?

Geef je via de landingspagina een gratis gids met wat handige tips weg? De waarde daarvan is beperkt, vraag daarom alleen om een e-mailadres en bijvoorbeeld een (voor)naam. Is de waarde van dat wat je biedt groter? Dan is het mogelijk om meer gegevens te vragen. Vraag aan de andere kant niet om gegevens die je al hebt of die je op een andere manier had kunnen verzamelen.

Op die manier zorg je voor een mooie schone landingspagina die toch goed in lijn is met het doel dat je daarmee graag wilt bereiken. Dit houdt het midden tussen het perspectief van de inbound marketeer en de projectmanager die soms tegengestelde doelen hebben.