In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Succesvol optimaliseren voor zoekmachines: ga teveel concurrentie uit de weg

Vechten of vluchten: het zijn twee van de meest primitieve reacties die we als mens ingebakken hebben. Zodra we een tegenstander van formaat ontmoeten kunnen we er met volle overtuiging tegenaan gaan of het op een lopen zetten. Binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) werkt dat niet anders. Het advies ‘pick your battles’ is hier een uitstekende, het is van belang om het niet op te willen nemen tegen de (te) grote budgetten voor de zoektermen met de hoogste zoekvolumes.


Zoekwoorden met een lage zoekvolume

De zoektermen met de hoogste zoekvolumes trekken de aandacht van de meeste spelers, zowel kleine, middelgrote als echt grote. Met name de grote partijen hebben behoorlijke budgetten voor relevante content, kunnen links verzamelen (kopen) bij gerenommeerde websites en hebben de techniek tip-top in orde. Om met hen te concurreren voor de moeilijkste zoekwoorden is er ontzettend veel tijd, energie en vooral geld nodig.

Het is in veel gevallen verstandiger om de zoekwoorden te kiezen met een iets lager zoekvolume. Dat betekent minder bereik, maar ook een lagere concurrentie. Vooral ZZP-ers en MKB-ondernemingen hebben vaak al veel aan 5 - 10 leads per maand op een zoekterm, waardoor daar geen hoge volumes voor benodigd zijn.


Synoniemen voor termen met hoge concurrentie

Je kunt wegblijven uit de absolute hoogte qua zoekvolumes voor de meest populaire zoektermen en het antwoord tevens in de breedte zoeken. Bekijk eventuele synoniemen voor de zoektermen met een hoge concurrentie, zodat je wellicht een alternatief kunt kiezen dat minder concurrentie kent. Rondom de meest gewilde zoektermen zijn er altijd een paar beschikbaar die in ieder geval de meerderheid over het hoofd ziet, terwijl er toch mooie resultaten mee te bereiken zijn.


De strijd aan met de Skyscraper-techniek

Wil je de strijd toch aangaan om de meest populaire zoektermen op te pakken? Je kunt dat bijvoorbeeld doen naast je inzet om de zoektermen met minder concurrentie na te jagen. Op die manier kun je daarmee alvast nieuwe leads binnenhalen, terwijl je de Skyscraper-techniek gebruikt om op het grote bereik te jagen. Het zal niet meevallen om hier het verschil te maken, maar als er dan toch een methode bestaat is deze een zeer interessante. Uiteindelijk is het binnen SEO vooral van belang om te optimaliseren voor zoekwoorden die zowel potentie bieden als voldoende haalbaar zijn. Indien het aan een van de beiden ontbreekt zal SEO waarschijnlijk niet het resultaat boeken dat je voor ogen hebt.


Vindbare Drupal website laten maken

Aan de slag met een goede SEO-strategie? Je kunt een Drupal website laten maken, waarmee je er in ieder geval voor zorgt dat de techniek goed in orde is. Dit vormt een prettige basis, zodat je vanuit daar kunt werken aan goede content, de Skyscraper-techniek en het verzamelen van waardevolle backlinks.