In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Start in 3 stappen intern een goed gesprek over SEO

Zoekmachine optimalisatie

Moeite om SEO bespreekbaar te maken binnen je onderneming of benieuwd hoe je er op een effectieve wijze voor zorgt dat daar steun voor komt? Wellicht ben je als online marketeer of met de online marketing-afdeling overtuigd van het nut van SEO, maar wil de rest van de onderneming daar nog niet aan. Je hebt binnen een Drupal website tal van mogelijkheden de website te optimaliseren. Met behulp van deze 3 stappen kun je intern een goed gesprek over SEO op gang brengen.

 

Benader SEO vanuit de toegevoegde waarde

 

Probeer SEO altijd vanuit de toegevoegde waarde te benaderen. Op die manier bouw je wat vertrouwen op binnen je publiek. Heb je een reguliere offline business? Dan heb je waarschijnlijk 2 - 3 echt goede concurrenten. Online zijn er tientallen, zo niet honderden. Vertel dat 95% van de consumenten online via een zoekmachine zoekt naar producten en diensten.

Goede posities binnen de zoekresultaten zijn van groot belang voor het (online) succes. SEO kan van belangrijke toegevoegde waarde zijn, het helpt voor een betere ranking binnen de organische zoekresultaten te zorgen.

 

Integreer SEO met een business goal

 

Des te beter je erin slaagt SEO te integreren met een business goal, des te groter de kans dat er steun voor komt. Geef bijvoorbeeld aan hoe SEO kan helpen om de doelstellingen voor online marketing te behalen of hoe het helpt om het bedrijf online beter zichtbaar te maken. De mogelijkheden liggen in het verlengde van die van SEA en Social Media activiteiten. Nog nauwelijks bezig met online marketing? SEO past tevens binnen een bredere branding strategie, dankzij de online zichtbaarheid waar je op basis van de verschillende zoekwoorden voor kunt zorgen.

 

Plaats SEO binnen de customer journey

 

Tenslotte is het verstandig om na te denken over het moment in de customer journey waarop bezoekers online zoeken naar specifieke zoektermen. Gaat het om een vroege fase waarin de consument of zakelijke klant zich oriënteert en zoekt naar algemene informatie? Zijn het vooral de klanten die weten wat ze zoeken en heel specifiek zoeken naar een aanbieder? Je kunt de SEO strategie daar goed op afstemmen. Des te beter je weet waar SEO van toegevoegde waarde kan zijn, des te concreter je de mogelijkheden kunt schetsen.

Deze drie tips helpen je om intern een goed gesprek over SEO op te starten en bovendien aan te geven hoe de investering van grote toegevoegde waarde kan zijn. Goede SEO helpt de hoge organische posities op belangrijke zoektermen te bezetten. Dit draagt bij aan de vindbaarheid en zichtbaarheid en levert bovendien nieuwe bezoekers op de website op. Dat zal zich bij een goed geoptimaliseerde website vervolgens weer vertalen in conversies en dus meer omzet. De bovenstaande drie stappen helpen je de eerste stap te zetten richting investeringen in SEO, zodat je het proces in ieder geval op gang kunt brengen.