In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Relatietherapie tussen SEO en content: verschillen overbruggen

SEO en content

SEO en content zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar ze hebben een lastig huwelijk. SEO richt zich op het hoogste zoekvolume met de laagste concurrentie, terwijl content draait om een waardevolle, relevante en interessante tekst voor bezoekers. De onderstaande video toont aan hoe de beiden in relatietherapie moeten om het met elkaar te kunnen vinden:




De verschillen

Het behoeft weinig uitleg dat SEO en content belangrijke verschillen kennen. SEO wil zich vooral richten op gerichte content, heel specifiek bedoeld voor bezoekers die zoeken op bepaalde zoektermen. De SEO-specialist wil er bijvoorbeeld een blog op een Drupal website vooral voor zorgen dat er klip-en-klare antwoorden beschikbaar zijn op heel specifieke vragen.

Content aan de andere kant draait veel meer om de kwaliteit van een artikel, zonder dat dit noodzakelijk in verband hoeft te staan met de juiste zoekwoorden op basis van een zoekwoordenonderzoek. In plaats daarvan vertelt content vanuit passie of overtuiging hoe een bepaald product werkt, wat een bepaalde dienst te bieden heeft of hoe een paar mooie schoenen te combineren valt met een leuk jurkje.


SEO komt naar content toe

Dat neemt echter niet weg dat SEO en content de laatste jaren steeds meer toenadering tot elkaar zoeken. SEO onderkent dat het van belang is om waardevolle content te publiceren, waar vooral de bezoeker wat aan heeft. Content heeft aan de andere kant door dat het niet voldoende is om vanuit een eigen passie te schrijven. Het zijn de bezoekers die bepalen welke termen ze gebruiken voor bepaalde onderwerpen of producten, termen die we kunnen vertalen naar zoektermen.

SEO en content komen wat dat betreft steeds dichter bij elkaar, al is het een proces dat nog wel even de tijd zal nemen. Wil je het proces wat versnellen? Hier volgen 7 tips om SEO en content te verenigen, zodat je effectief kunt werken aan waardevolle content waarmee je de vindbaarheid van je website kunt verbeteren.


7 tips om SEO en content te verenigen


  • Zoek een niche waarin je een autoriteit wilt worden
  • Kijk naar de zoekvolumes op bepaalde termen
  • Bepaal de kanalen om je doelgroep te bereiken
  • Stel business goals op basis van je content strategie
  • Vind een goede balans tussen waardevolle content en SEO optimalisatie
  • Ontdek andere content en analyseer welke kanalen zij gebruiken
  • Houd bij in hoeverre de strategie succesvol is

Deze 7 tips helpen je er op een succesvolle wijze voor te zorgen dat je SEO en content wat dichterbij elkaar kunt brengen. Uiteindelijk slaagt de beste content erin om de bezoeker te inspireren of informeren. Bovendien richt die content zich op zoektermen met een hoog volume, waardoor zoveel mogelijk mensen daarmee in aanraking kunnen komen. SEO werkt als een katalysator voor goede content, waardoor de beide tegenpolen opvallend goed met elkaar kunnen samenwerken en er een waardevolle combinatie ontstaat.