In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Do’s en don’ts voor lokale SEO in Drupal

Lokale SEO in Drupal

Vooral lokaal actief als zelfstandige klusser? of adviseer je anderen in je omgeving op het gebied van financiën? Wanneer je klanten zich vooral in de nabije omgeving bevinden kun je gebruik maken van lokale SEO in Drupal om je lokale vindbaarheid te optimaliseren. Google houdt rekening met de locatie van gebruikers en presenteert de beste lokale resultaten. We zetten 10 do’s en don’ts voor je op een rij om daar optimaal op in te spelen.


De don’ts voor local SEO

  1. Vergeet het aantal zoekopdrachten op mobiele apparaten niet. Meer dan de helft van de mobiele zoekopdrachten heeft een lokaal karakter. Zorg er dus voor dat je een mobiele website hebt of je een responsive design voor Drupal gebruikt.

  2. Voorkom dubbele content op je website. Een landingspagina gericht op [Drupal specialist in Spaubeek] vraagt om eigen content, net als een pagina voor [Drupal specialist in Geleen]. Je kunt niet zomaar alleen de plaatsnaam in de content veranderen, je hebt unieke content per pagina nodig.

  3. Probeer altijd voor je bezoeker te schrijven, niet voor de zoekmachine. Ga op een natuurlijke wijze om met zoekwoorden en integreer die op een waardevolle manier in je website. Des te beter de kwaliteit van je content, des te beter je lokale vindbaarheid.

De do’s voor local SEO in Drupal

  1. Zorg voor een website die daadwerkelijk gericht is op lokale vindbaarheid. Schrijf over de plaatsen waarin je actief bent en bespreek bijvoorbeeld cases bij klanten in de omgeving. Het lijkt wellicht triviaal, maar het is van belang dat je Google door middel van het geschreven woord, afbeeldingen of video’s aangeeft in welke plaatsen of in welke regio je actief bent.

  2. Maak je lokale pagina’s gemakkelijk vindbaar, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een XML module voor Drupal. Je creëert daarmee automatisch een XML-bestand, dat Google kan gebruiken om de structuur van de websites te bepalen. Het geeft de zoekmachine als het ware aan welke lokale pagina’s je wilt laten indexeren, voor een optimale lokale vindbaarheid.

  3. Maak een Google+ pagina voor je bedrijf aan, waarmee je de lokale vindbaarheid op een eenvoudige manier kunt verbeteren. Je hebt de mogelijkheid om kort te beschrijven wat je doet en openingstijden door te geven, net als de contactgegevens die (potentiële) klanten kunnen gebruiken.

  4. Zet je (mobiele) telefoonnummer duidelijk op de website, op een plaats waar met name mobiele gebruikers die gemakkelijk kunnen vinden. Google ziet graag dat je het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk maakt om de gezochte informatie te vinden en bijvoorbeeld direct contact met je op te nemen. Plaats een helder telefoonnummer op de verschillende pagina’s of stuur aan op de contactpagina en plaats daar een knop om vanuit mobiele browsers direct contact met je op te nemen.

  5. Tenslotte is het verstandig om regelmatig nieuwe content toe te voegen, bijvoorbeeld door middel van een blog. Zorg ervoor dat je regelmatig schrijf over lokale projecten die je doet of voeg bijvoorbeeld iedere week of iedere maand een landingspagina toe gericht op een plaats waarin je actief bent. Het is verse content, die binnen Google sterk bijdraagt aan je local SEO.