In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

De kracht van long-tail zoektermen: relevant en specifiek

long-tail zoektermen: relevant en specifiek

[Drupal] is een mooi zoekwoord, dat een volume van 5.400 zoekopdrachten per maand kent. De vraag is echter welke intentie er schuilgaat achter die zoekopdracht. Wil iemand die naar Drupal zoekt een website in dit CMS laten maken, wil diegene weten wat het verschil is met WordPress of wil diegene wellicht weten welke features Drupal biedt?

Een generieke zoekterm heeft een hoog zoekvolume, maar brengt aan de andere kant ook veel onduidelijkheid met zich mee. Bovendien levert de zoekopdracht 79,9 miljoen resultaten op, wat duidt op een behoorlijk sterke concurrentie.


Drupal website

We kunnen het al iets specifieker maken door hier ‘website’ aan toe te voegen. Een term als [Drupal website] levert 90 zoekopdrachten per maand op, met 17,4 miljoen resultaten. De toevoeging maakt het iets specifieker, maar maakt het echter nog niet veel duidelijker waar iemand naar op zoek is. Dat betekent dat we nog altijd moeten gissen naar de intentie van de gebruiker.

Dat leidt er bovendien toe dat de concurrentie nog erg breed is. In dit geval komen bijvoorbeeld drupal.nl en drupal.org hoog terug in de SERP, de Search Engine Results Page. Dit geeft aan dat de term eigenlijk nog te algemeen is. Concurrentie van drupal.com en zelfs wikipedia.org zorgt er op de pagina voor dat het lastig is om hier het verschil te maken.


Drupal website maken

Laten we het nog een stapje concreter maken, door hier ‘maken’ aan toe te voegen. De zoekterm [drupal website maken] telt 20 zoekopdrachten per maand en leidt tot 69.000 resultaten. Dat is 0,08% van de bijna 80 miljoen op de zoekterm [drupal], waaruit je kunt afleiden dat er een stuk minder concurrentie aanwezig is.

De SERP toont in dit geval ook een aantal specialisten die aangeven hoe het mogelijk is om zelf een Drupal website te maken. Een deel van de gebruikers zal daar uiteindelijk niet naar op zoek zijn en wil dit graag een Drupal specialist uit handen geven. Dat maakt het een interessante long-tail zoekterm. Het levert relevante en specifieke zoekopdrachten op, die tot een hoge return on investment (ROI) zullen leiden.


Leads in plaats van pageviews

Het is bij zowel zoekwoordenonderzoek als de optimalisatie die daarop volgt van belang om niet teveel te kijken naar de pageviews die bepaalde termen op kunnen leveren. De meest algemene term heeft het hoogste zoekvolume, maar creëert daarmee ook een grote mate van onduidelijkheid over wat iemand daadwerkelijk zoekt.

De long-tail zoekwoorden kennen een (veel) lager zoekvolume, maar zorgen er daarmee wel voor dat je heel relevante leads kunt verzamelen. Bezoekers die binnenkomen op de specifieke termen zijn waarschijnlijk daadwerkelijk geïnteresseerd, zodat je daar wat aan hebt op je Drupal site of een andere website. Probeer in een zoekwoordenanalyse en de optimalisatie die zal volgen daarom goed te kijken naar zowel het volume als de concurrentie. Dat laatste maakt de kans op succes een stuk groter.