In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

3x onderzoek voor een betere contentstrategie op je website

contentstrategie

Optimalisatie van een website begint met goed onderzoek. Maar onderzoek, waarnaar? We zetten 3 handige doelen voor je op een rij waar je onderzoek naar kunt doen. Kijk bijvoorbeeld naar de best geschikte zoektermen voor de optimalisatie op het gebied van SEO.

Onderzoek de best presterende artikelen die je eventueel al hebt en kijk ook eens naar concurrenten. Op die manier zorg je er eenvoudig voor dat je nieuwe input verzamelt om de website verder te optimaliseren.


Onderzoek naar de beste zoekwoorden

Zoekwoorden zijn van belang voor de zoekmachine optimalisatie. Het belang neemt af, maar geen website kan op dit moment al zonder. Het is daarom belangrijk om na te gaan waar potentiële bezoekers eigenlijk naar zoeken. Doe via de Google Zoekwoordplanner en bijvoorbeeld de Google Suggesties onderzoek naar belangrijke zoektermen en aanverwante woorden. Die zijn vervolgens interessant voor op de website, om ze strategisch te (laten) integreren in de teksten die je hebt staan.

Daarvoor kun je gebruik maken van een SEO tekstschrijver of er zelf voor zorgen dat je de teksten optimaliseert. Je zorgt er daarmee voor dat de vindbaarheid van je website toeneemt, voor de termen die potentiële bezoekers gebruiken.


Onderzoek naar de best presterende artikelen

Ten tweede is het de moeite waard om onderzoek te doen naar de best presterende artikelen op de website. Heb je al eigen artikelen? Ga in Google Analytics dan na welke pagina’s en artikelen het best presteren. Probeer een trend te ontdekken en schrijf vervolgens meer over die onderwerpen.

Nog geen eigen artikelen? Bekijk dan online magazines binnen je vakgebied. Soms staat het aantal vertoningen erbij. Anders kun je waarschijnlijk nagaan hoe vaak een bepaald artikel via de sociale media gedeeld is. Probeer opnieuw een trend te ontdekken en schrijf je artikelen over vergelijkbare onderwerpen of in een vergelijkbare stijl.


Onderzoek naar succesvolle concurrenten

Het is in meer brede zin sowieso een goed idee om naar de concurrentie te kijken. Doe dat op Facebook en de andere sociale media, net als tip de eigen website of op de externe platformen waar anderen publiceren.

Inspiratie opgedaan voor onderzoek, maar nog geen website om dit op toe te passen? Of wordt het tijd voor een nieuwe website op basis van een modern CMS? Je kunt een Drupal website laten maken. Neem contact met ons op voor meer informatie, dan vertellen we je graag mee rover de mogelijkheden.