In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Tips voor een goede nieuwsbrief

Tips voor een goede nieuwsbrief

Stuur je vaak nieuwsbrieven naar je klanten? Lees dan deze tips waar je op moet letten bij het schrijven van een nieuwsbrief.


Zorg voor een goede titel (onderwerp mail)

De titel is altijd het eerste wat iemand te zien krijgt. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat deze pakkend genoeg is zodat de persoon gaat verder lezen. Hier een paar korte tips:
 

  • Zorg dat de titel niet te lang is
    Lange regels kunnen afgebroken worden, zeker op mobiele telefoons.
  • Gebruik geen hoofdletters of uitroeptekens
    Wanneer je dit doet wordt de mail minder snel gelezen omdat het als reclame wordt gezien.
  • Gebruik een vraag in je titel
    Mensen worden nieuwsgierig naar het antwoord en lezen sneller verder.
  • Probeer niet te verkopen in je titel
    Een goede titel verteld waar de nieuwsbrief over gaat ipv meteen in verkoopmodus over te gaan.
  • Verwijs waar de inhoud over gaat
    Zorg dat duidelijk is wat de persoon te zien krijgt wanneer hij de nieuwsbrief opent.


Laat zien wie je bent

Zorg dat duidelijk is wie de afzender is, gebruik bijvoorbeeld jouw persoonlijke naam in je mail adres.


Wees persoonlijk

Wanneer mensen zich opgeven voor jouw nieuwsbrief, zorg er dan voor dat ze hun voornaam moeten opgeven. Deze voornaam kun je namelijk in je nieuwbrieven gebruiken zodat je kunt beginnen met b.v. "Beste Paul"


Kijk uit met afbeeldingen

In de meeste e-mail clients zoals Gmail, Hotmail of Outlook worden afbeeldingen niet automatisch weergegeven. Je mag afbeeldingen best gebruiken, maar zorg dat de mail zonder de afbeeldingen er nog steeds goed uitziet.


Testen, testen en nog eens testen

Zorg dat je de statistieken van je nieuwsbrief kunt volgen en dat je precies kunt zien hoeveel je openingspercentage is. Zo kun je zien welke mails het goed doen en welke niet. Probeer hier veel mee te testen, je zult verbaasd staan welke invloed sommige kleine aanpassingen hebben.


Zorg voor het juiste tijdstip

Timing is zeer belangrijk bij het versturen van een nieuwsbrief. Wanneer je een mail naar bedrijven stuurt ga je dit niet vrijdagavond om 19u doen. Maandag is ook een slechte dag omdat het dan meestal een drukke dag is. Dinsdag, woensdag en donderdag zijn de beste dagen om je nieuwsbrief te versturen. De vroege ochtend (6u - 9u) lijkt het beste tijdstip voor het verzenden van de e-mail, al zijn de meningen hier behoorlijk over verdeeld.


Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips voor een goede nieuwsbrief. Ik wens je alvast alle succes!