In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Succesvolle webinars: kies het juiste format (4 mogelijkheden)

Webinars

De webinar is een krachtig middel om je eigen merk op te bouwen, je Drupal website in de kijker te zetten en te werken aan je online autoriteit. Door online de interactie met je doelgroep en bezoekers aan te gaan heb je de mogelijkheid waardevolle inzichten te delen, uitleg te geven over je werkwijze en nieuwe leads te verzamelen. Een succesvolle webinar vraagt uiteraard om een geslaagd format, waar je in brede lijnen 4 mogelijkheden voor hebt:


  • De monoloog
  • Het interview
  • Een discussiepanel
  • Interactieve webinar

De monoloog

De monoloog vormt de meest eenvoudige vorm van een webinar. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf bepaalt wat je wilt vertellen. Je hebt de maximale controle, maar het is aan de andere kant moeilijker om meerdere perspectieven te delen of andere stemmen te laten horen. Je kunt deze vorm van de webinar het best vergelijken met een presentatie die je geeft voor een groep mensen, waarbij je op voorhand afspreekt dat er tussendoor geen ruimte is voor vragen.


Het interview

Om ook een ander perspectief toe te kunnen laten en een andere stem te kunnen laten horen kun je gebruik maken van een interview. Je nodigt daarvoor iemand anders uit de branche uit, met wie je bijvoorbeeld in discussie kunt gaan of aan wie je kunt vragen wat zijn of haar visie op de zaken is. Het grote voordeel hiervan is dat er meer interactie zal ontstaan, het nadeel is aan de andere kant dat dit meer coördinatie vraagt, waardoor het lastiger is om een webinar op basis van een interview te organiseren.


Een discussiepanel

Je kunt het interview uiteraard uitbreiden tot een discussiepanel. Je krijgt daarmee veel meer dynamiek, waardoor je lastige kwesties buiten de exacte wetenschappen om vanuit meerdere hoeken kunt laten benaderen. Dit is vooral interessant wanneer je wilt laten zien hoe complex bepaalde uitdagingen zijn. Vanwege het grotere aantal deelnemers kost het meer tijd en moeite om een dergelijke webinar te organiseren. Bovendien die je er zelf voor te zorgen dat de leden niet door elkaar heen praten en je de rode draad door de webinar goed kunt behouden.


Interactieve webinar

Om de maximale interactie met de kijkers en doelgroep aan te gaan kun je er een interactieve webinar van maken. Dat is vooral interessant wanneer je vragen wilt beantwoorden die er leven bij je bezoekers en kijkers. Het levert hen de mogelijkheid op om vragen aan je te stellen, terwijl jij veel waardevolle input krijgt waarop je bijvoorbeeld je website teksten of andere informatiekanalen kunt afstemmen.


Drupal site laten maken

Wil je webinars geven vanuit je eigen nieuwe website? Je kunt daarvoor een Drupal website laten maken en daarop bijvoorbeeld gebruik maken van handige tools om het bereik te meten.


Een offerte aanvragen of specifieke vragen voor onze specialisten? Neem contact op, we horen graag van je.