In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Psychologische trucs om influencers te verleiden je te promoten

Influencers

Influencers kunnen je effectief helpen je website te promoten, bijvoorbeeld via de verschillende sociale media. Hoe kom je in contact met een effectieve influencer en hoe zorg je er bovendien voor dat hij of zij voor je aan de slag gaat? Je kunt simpelweg de hoogste vergoedingen bieden, maar er bestaan gelukkig handige psychologische trucs om op een meer voordelige wijze succes te behalen.

We zetten enkele van de psychologische trucs om influencers te verleiden je te promoten voor je op een rij. Zet ze in wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe website hebt laten maken en je het bereik daarvan graag wilt vergroten.


Zoek naar een gedeelde connectie

Ga op zoek naar een gedeelde connectie. Het helpt enorm wanneer iemand anders je bij de influencer kan introduceren. Er is dan ineens geen sprake meer van een koud contact, in plaats daarvan kan iemand anders aanbevelen eens naar je website te kijken. We hebben psychologisch gezien automatisch een wantrouwen tegen alles wat van buiten onze inner-circle komt.

We hebben geleerd ons daar tegen te beschermen, waardoor we er niet zo gemakkelijk in mee gaan. De gedeelde connectie bevindt zich in de inner-circle van de influencer, terwijl jij je bevindt in de inner-circle van je connectie. Je hebt op die manier de mogelijkheid om effectief dichterbij te komen, zonder dat de influencer het als een bedreiging van buitenaf zal zien.


Verdiep je in de influencer

Het is van groot belang je goed voor te bereiden. Zorg ervoor dat je voldoende onderzoek doet naar het bereik, de doelgroep en bijvoorbeeld de passies en overtuigingen van de influencer. Dat helpt je om een effectieve influencer te vinden. Het zorgt er psychologisch gezien voor dat je eenvoudig voor meer sympathie richting jezelf kunt zorgen.

Geef aan welke gedeelde passie of andere overeenkomst jullie hebben of geef bijvoorbeeld aan dat jullie een vergelijkbare achtergrond hebben. Des te meer jullie overeenkomen, des te meer sympathie je opwekt en des te groter de kans is dat de influencer op je aanvraag in zal gaan.


Zorg voor een incentive

Ten derde is het van belang om voor een incentive te zorgen, voor niets gaat immers alleen de zon op. Dat betekent overigens niet dat je een groot geldbedrag op tafel hoeft te leggen. Probeer na te gaan wat de influencer graag wil bereiken en wat jij op dat gebied wellicht kunt bieden.

Heb je contacten in de branche die voor de influencer van waarde zouden kunnen zijn of kunnen jullie de beide doelgroepen met elkaar in verbinding brengen? Dergelijke incentives helpen gemakkelijker tot een succesvolle aanvraag te komen.

Psychologisch gezien is het slim om de influencer meteen een dienst te bewijzen, bijvoorbeeld door alvast een contact aan te dragen of wat werk voor te bereiden. Op die manier bouw je wat krediet op bij de influencers, hij of zij krijgt het gevoel op voorhand al (een beetje) bij je in het krijt te staan.

Het wordt vervolgens een stuk lastiger om je aanvraag af te wijzen, waardoor de kans op succes psychologisch heel slim groter kunt maken.