In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Overtuigender bloggen? Voorkom jargon in de artikelen

Overtuigender bloggen

Overtuigend bloggen begint met een goed verhaal. Inhoudelijke kracht, daarmee overtuig je de lezer. Toch bestaan er andere valkuilen die zelfs problemen kunnen opleveren wanneer er aan de inhoud niets mankeert. Een goed voorbeeld? Jargon. Wij bouwen succesvolle websites in Drupal waarin we de vormgeving combineren met beleving en structuur.

We hadden tevens kunnen schrijven dat we Drupal CMS-systemen inrichten op basis van HTML5 binnen een responsive design en op basis van een SEO-technisch geoptimaliseerde sitemap. Dat komt min of meer op hetzelfde neer, maar bevat veel meer jargon en schrikt daarmee lezers af.


Benader het als een eerste date

Hoe zorg je ervoor dat je jargon voorkomt in de blogartikelen en andere vormen van communicatie die je kiest? Benader het als een eerste date. Je vermoeit je eerste date immers ook niet met de vaktermen die je tegen je collega’s bezigt, daarmee weet je immers zeker dat het niet lang zal duren voordat de ander opstapt. Probeer je af te vragen welke termen je toch even zou toelichten tijdens een eerste date om het hem of haar duidelijk te maken wat je bedoelt. Al die woorden kun je schrappen, het is jargon waar je beter een ander woord voor kunt kiezen.


Houd het eenvoudig

Je wilt in blogartikelen en andere vormen van communicatie waarschijnlijk laten zien dat je weet waar je het over hebt. Dat hoeft het schrappen van jargon echter niet in de weg te zitten. Sterker nog, indien je er goed in slaagt in begrijpelijke taal uit te leggen wat je doet laat dat juist zien dat jij je vak verstaat.

Het Drupal CMS is bijvoorbeeld een gebruiksvriendelijke online omgeving om content te publiceren, te wijzigen en weer te verwijderen. De term ‘CMS’ is dan nog een relatief eenvoudig voorbeeld, wanneer we over de XML-sitemap zouden beginnen is de kans groot dat er veel meer mensen zouden afhaken. In plaats daarvan is het van belang om het eenvoudig te houden en vooral te spreken in oplossingen in plaats van de tools die je daarvoor kunt inzetten. Praat in de taal die de lezer spreekt en je zal merken dat ook je vindbaarheid er op vooruit gaat.


Zonder jargon optimaliseer je gemakkelijker

Je doelgroep gebruikt niet het jargon dat jij bezigt om de diensten, producten en oplossingen te beschrijven. De gemiddelde klant zoekt bijvoorbeeld niet naar een specialist in het [Drupal CMS] maar zal eerder zoeken naar iemand die een [Drupal website] kan bouwen. Dat het een website is op basis van een CMS weten wij, maar dat maakt voor de doelgroep niet uit.

Je doelgroep zoekt op basis van hun eigen vocabulaire, dat in de meeste gevallen geen jargon zal bevatten en juist eenvoudiger van aard is. Je kunt daar handig op inspelen door in blogartikelen de taal te spreken die zij spreken. Het voordeel? Er vindt een haast automatische optimalisatie plaats op de zoekwoorden die zij zullen gebruiken om naar je producten of diensten te zoeken. Benieuwd naar de taal die zij gebruiken? Interview eens een paar (potentiële) klanten of vraag bij de klantenservice na welke vragen er (letterlijk) binnenkomen.