In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Ken je doelgroep: 3 tactieken om je website optimaal in te richten

Een goede Drupal website sluit optimaal aan bij de doelgroep. Je spreekt online de taal die zij begrijpen, je gaat in op kwesties die bij hen spelen en je biedt ze de oplossingen die zij zoeken. Hoe zorg je er echter voor dat je het contact met de doelgroep krijgt en bovendien versterkt? De volgende 3 tactieken helpen je een website te laten maken en daar vervolgens optimaal gebruik van te maken.

Wil je een Drupal website laten maken en daar succesvol mee aan de slag? Gebruik dan de volgende 3 tactieken om de doelgroep te leren kennen en de onderlinge relatie steeds verder te versterken:


  • Ga in gesprek met klanten, werknemers en promotors
  • Laat anderen met je mee schrijven
  • Volg specialisten uit de branche

Ga in gesprek met klanten, werknemers en promotors

Het is allereerst van belang om simpelweg in gesprek te gaan met klanten, werknemers en promotors. Het vormt een belangrijk deel van de stakeholders ten aanzien van je website. Ga je bij een klant langs voor een pitch of spreek je met een van de medewerkers van bijvoorbeeld de administratie? Tijdens die gesprekken valt er veel waardevolle informatie te vergaren.

Laat anderen de website zien en bij voorkeur ook live gebruiken waar je bij zit. Stuur ze niet teveel aan, maar probeer aan de andere kant juist los te krijgen wat ze er van vinden of waar ze tegenaan lopen. Des te beter je hun voorkeuren (en knelpunten) leert kennen, des te beter jij de Drupal website daar vervolgens weer op kunt afstemmen.


Laat anderen met je mee schrijven

Indien je samen met collega’s werkt aan de grootst mogelijke toegevoegde waarde voor je klanten is het verstandig om hen te betrekking bij het ontwikkelen en vullen van de website. Schrijf je blogartikelen? Vraag hen daarvoor om advies of laat ze zelf een artikel schrijven. Op die manier creëer je niet alleen meer betrokkenheid, je zorgt er daarnaast eenvoudig voor dat je eens een andere invalshoek kunt kiezen.


Volg specialisten uit de branche

Ten derde is het verstandig om andere specialisten uit je branche te volgen, bijvoorbeeld via LinkedIn, Twitter en hun eigen website. Dat helpt je inhoudelijk op de hoogte te blijven van wat er gaande is en zorgt er daarnaast voor dat je zelf kunt ervaren hoe zij de doelgroep aanspreken.

Het zijn 3 tactieken die je helpen om de doelgroep van je Drupal website beter te leren kennen, zodat je daar optimaal op kunt inspelen met het aanbod op de website en de manier waarop je daarover communiceert. Uiteraard is dit een doorlopend proces. De doelgroep kan gaandeweg veranderen en ook voorkeuren hoeven niet stabiel te zijn. Door met anderen in gesprek te blijven, medewerkers mee te laten schrijven en specialisten uit de branche te volgen blijf je de ontwikkelingen op de voet volgen.