In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Hoe maak je van een bezoeker een klant?

Hoe maak je van een bezoeker een klant?

Je website is goed vindbaar in Google en andere zoekmachines en bereikt op die manier een grote(re) doelgroep. Je ontvangt meer bezoekers op je website, een groot deel is nieuw en komt voor het eerst in aanraking met je producten of diensten.

Hoe zorg je ervoor dat je van die bezoekers ook daadwerkelijk klanten kunt maken? Meer traffic naar je website is leuk, maar alleen wanneer het ook daadwerkelijk meer omzet oplevert. Wij helpen je op weg aan de hand van 9 belangrijke vragen, onderverdeeld in de doelgroep, je website en online marketing.
 

Leer de doelgroep kennen

Het is allereerst om van belang om twee belangrijke vragen te stellen over je doelgroep, over de bezoekers die naar je website komen:
 

  • Wie is de doelgroep?
  • Hoe kun je bezoekers triggeren om op de website te blijven?


Het is van belang om goed na te gaan hoe de gemiddelde gebruiker eruit ziet. Denk aan demografische variabelen, net als de bestedingsmogelijkheden en voorkeuren of overtuigingen.

Trek je bijvoorbeeld vooral jonge mannen met een goed gevulde portemonnee die graag als ‘beste’ of ‘slimste’ voor de dag komen? Of gaat het aan de andere kant om oudere vrouwen met een relatief laag budget die graag een scherpe aanbieding scoren? Dit vormt een fundamenteel verschil, van belang bij het ontwikkelen van je bezoekers naar klanten.

Probeer bovendien na te gaan hoe je bezoekers kunt triggeren langer op de website te blijven. Wat spreekt ze aan, waarvoor stappen ze een winkel binnen en gaan ze online op zoek naar wat je te bieden hebt?
 

Analyseer de website

Analyseer vervolgens de website. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de volgende vragen gebruiken:
 

  • Wat moet er gebeuren op de website?
  • Welke processen doorloopt de bezoeker?
  • Hoe laat je bezoekers producten of diensten afnemen?
  • Wat zijn je Unique Buying Reasons?


Aan de hand van deze 4 vragen kun je nagaan wat er op de website dient te gebeuren, welke processen de bezoeker doorloopt en hoe dit uiteindelijk op basis van je unieke eigenschappen leidt tot mogelijke verkoop. Des te beter je de website doorgrondt en deze aansluit bij de behoeften van je bezoekers, des te groter de kans dat je bezoekers kunt ontwikkelen tot (nieuwe) klanten.
 

Optimale online marketing

Zorg tenslotte voor optimale online marketing, aan de hand van deze 3 vragen:
 

  • Wat wordt de email-marketing strategie?
  • Hoe kun je social media effectief toepassen?
  • Hoe kun je bestaande klanten behouden?


Je bereikt op die manier een interessante doelgroep, zowel binnen je bestaande als binnen de groep met potentiële nieuwe klanten. Zorg dat je de beide doelgroepen zo effectief mogelijk aanspreekt. Een goed beeld van wie de doelgroep is, hoe je website in elkaar zit en hoe je deze dient te benaderen zorgt ervoor dat je van bezoekers op je website ook daadwerkelijk klanten kunt maken. Benieuwd hoe we dat voor je aanpakken? Neem contact op voor meer informatie.