In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Guest-blogging voor backlinks: 3 betrouwbaarheidschecks door Google

Guest-blogging voor backlinks

Linkbuilders lopen aan tegen veel simplificatie. Bovendien wordt Google steeds slimmer, waardoor de meest eenvoudige tactieken inderdaad niet meer werken. Uit een recente blog van de zoekmachine over ‘large scale article campaigns’ wordt duidelijk welke checks zij doen om de betrouwbaarheid van gastblogs te controleren.

Tip: gastblogs vormen een interessante methode om backlinks te verzamelen. Tenminste, mits op een natuurlijke manier toegepast met kwalitatieve content waar de bezoeker wat aan heeft.


Teveel links met zoektermen in het artikel

Google bekijkt allereerst het aantal links in een artikel, waar een zoekterm aan verbonden is. Het gaat dan om de ‘anchor-tekst’, de woorden die worden gekozen om de link achter aan te brengen. Indien het artikel bedoeld is om backlinks te verzamelen is er vaak sprake van een link in combinatie met het belangrijkste zoekwoord.

Tip: Google waardeert juist variatie in anchor-teksten. Twee redenen dus om niet steeds het belangrijkste zoekwoord te linken.


Schrijvers zonder inhoudelijke kennis

Daarnaast probeert Google de kwaliteit van content te onderzoeken. De zoekmachine weet dat er in bepaalde gevallen sprake is van ingehuurde schrijvers, die een informatie minder-sterk verhaal schrijven om links te kunnen verzamelen.

Google heeft er namelijk niets op tegen dat er ghostwriters worden gebruikt, mits je er als organisatie of website in eerste instantie wel voor zorgt dat er waardevolle informatie beschikbaar is. Dat een schrijver dat vervolgens omzet naar een goed verhaal is prima. Andersom is het niet de bedoeling dat schrijvers zich een onderwerp eigen proberen te maken door er een uurtje over te lezen, om vervolgens een artikel te schrijven waar bezoekers weinig tot niets aan hebben.


Vergelijkbare content op verschillende websites

Ten derde probeert Google na te gaan of er sprake is van vergelijkbare (of zelfs dubbele) content op verschillende websites. Ook dit is een teken aan de wand dat er sprake is van een grote campagne om meer links te verzamelen, door content aan te bieden bij verschillende websites.

In alle drie de gevallen geeft Google de backlinks minder waarde mee of worden die zelfs helemaal niet meegenomen bij het bepalen van de resultaten. Het is daarom verstandig om daarvan weg te blijven en er juist met goede content voor te zorgen dat het lukt om nieuwe backlinks te verzamelen.


Drupal website met backlinks

Een Drupal website laten maken en er daarmee voor zorgen dat je backlinks kunt gaan verzamelen? Zorg er dan dus voor dat je altijd uit gaat van de goede content, om je daarna pas te richten op de vindbaarheid en de meer brede wereld om je heen. Op die manier kun je rekenen op een beter linkprofiel, waardoor ook de vindbaarheid zal verbeteren.

Meer weten over aan de slag met een Drupal website? Neem contact op, dan vertellen we je graag meer over de mogelijkheden.