In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Een cursus duurzaamheid voor content: 4x meer tijd voor promotie

Duurzame content

Duurzaamheid staat bij menig organisatie hoog in het vaandel. Duurzaamheid wanneer het gaat om fysieke materialen of op het gebied van energie. De content die we produceren gebruiken we aan de andere kant op een totaal niet-duurzame wijze.

Gemiddeld genomen schrijven we een stuk content, publiceren we die op bijvoorbeeld onze Drupal website, promoten we die via de verschillende social media en gaan we de volgende week door naar een nieuw stuk content. En dat terwijl die content nog zoveel meer potentie had.


500.000 extra lezers

Het Amerikaanse Vox maakt veel gebruik van unieke content, maar besloot zich ook eens op de bestaande artikelen te richten. Dat bleek een groot succes. In de periode rond Kerst besloot de website de oude artikelen nog eens na te kijken.

De artikelen van twee maanden en ouder werden er opnieuw bij gepakt. De artikelen werden hier en daar aangepast om ze weer volledig actueel te maken en opnieuw in te kunnen zetten.

Het resultaat? Dat was verbluffend. De ‘oude’ content bleek nog van zeer grote toegevoegde waarde. Er werden 88 artikelen hergebruikt, verdeeld over een periode van 5 dagen. Dit leverde in totaal meer dan 500.000 nieuwe lezers op.

Vox heeft sowieso al een groot aantal lezers, maar ontdekte op deze manier dat het een uitstekend idee is om bestaande content opnieuw onder de aandacht te brengen door dit te promoten. Het is immers niet zo dat de content die we publiceren na enkele dagen of maximaal een paar weken ineens de waarde verliest.


De 80/20 regel voor content promotie

Goede content verdient voldoende promotie, zodat het volledig tot z’n recht kan komen. In veel van de gevallen richten we ons op allerlei nieuwe vormen van (inbound) marketing, waardoor we haast vergeten hoe belangrijk het is om overtuigende boodschappen vaak te herhalen.

Gemiddeld genomen dienen we een doelgroep minimaal 6x in aanraking te laten komen met een boodschap, voordat die goed begint door te dringen. Vooral nu we dagelijks zoveel verschillende content voorbij zien komen is het de moeite waard om de promotie van content vaker te herhalen.

Derek Halpern is specialist op het gebied van Social Media. Hij stelt dat we de 80/20-regel zouden moeten gebruiken voor de creatie en promotie van content. Goede content zou vragen om 80% van de tijd voor promotie en slechts 20% voor de creatie daarvan. Werk je twee uur aan een goed artikel dat je op je website wilt plaatsen?

Steek dan dus zo’n acht uur in de promotie daarvan. Op die manier doe je recht aan de kwaliteit van het artikel dat je voor het voetlicht wilt brengen. Door 4x meer tijd te steken in de promotie ten opzichte van de creatie zorg je ervoor dat je op een meer duurzame wijze om kunt gaan met de content die je maakt en publiceert.