In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Bloggen in Drupal: het belang van diepte en hoogte

Een Drupal Website is uitstekend geschikt om te bloggen, het is een CMS dat het eenvoudig maakt om kennis met de wereld te delen en een online autoriteit te worden. Hoe pak je dat aan, hoe zorg je voor relevante stukken waar lezers daadwerkelijk wat aan hebben? Duik de diepte in en zorg ervoor dat je op de hoogte bent. Het zijn twee essentiële elementen om op een interessante wijze te kunnen bloggen.


Duik de diepte in

Diepte is van groot belang in een blog, je hebt dankzij de vorm de ruimte om het onderwerp van meerdere kanten te belichten. Een webpagina in het hoofdmenu telt zo’n 200 - 300 woorden. In een blog is het geen probleem om 500 - 1.000 woorden of zelfs meer te gebruiken.

Het betekent dat je naast je onderwerp ook verschillende sub-onderwerpen kunt aansnijden. Maak bij voorkeur een mindmap voordat je een blog gaat schrijven. Zet het onderwerp in het midden en bedenk welke (minimaal) 5 sub-onderwerpen je daarbij kunt bedenken. Zet ze om je onderwerp heen in de mindmap.

Leg het papier even weg en ga er een uur later nog eens aan zitten. Bedenk per sub-onderwerp nog eens (minimaal) 3 subsub-onderwerpen. Op die manier creëer je een waardevolle mindmap, op basis waarvan je het onderwerp voor het blogartikel vanuit meerdere kanten kan benaderen. Des te meer stappen vanaf het onderwerp je maakt, des te meer je hiermee de diepte in kunt.

Kom je op de diepere niveaus uit en doe je claims of gebruik je stellingen? Zoek daar de bronnen bij, zodat je bij de argumenten ook aan kunt geven waar je dat vandaan hebt of wie dat onderzoek deed. Het maakt je stuk sterker en zorgt bovendien voor meer diepte.


Wees goed op de hoogte

De diepte is van groot belang, maar dat geldt aan de andere kant net zo goed voor hoogte. Niet de hoogte van je onderwerp, maar het feit dat jij goed op de hoogte bent van wat er speelt. Je zal merken dat je meer historische bronnen zal oprakelen naarmate je meer de diepte in gaat. Het is aan de andere kant van belang om goed te weten wat er op dit moment speelt en wat er gaande is.

Richt je op de huidige ontwikkelingen met betrekking tot het onderwerp, om het in een breder perspectief te kunnen trekken en actueel te zijn voor je lezers.

Check het nieuws (als je dat al niet deed) rondom je onderwerp en probeer recente ontwikkelingen te schetsen. Je kunt hierbij linken naar andere websites, waarmee je aangeeft dat je goed weet wat er speelt en jij de autoriteit van dit moment bent, die bovendien z’n bronnen kent.

Uiteraard geldt dit zowel voor het bloggen in een Drupal website als in andere Content Management Systemen. Probeer je blog zo waardevol mogelijk op te stellen, zodat je bezoekers daar wat aan hebben en ze je waarderen voor de content die je via je drupal website met ze deelt.