In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

De perfecte Call To Action Button (CTA)

De perfecte Call To Action Button (CTA)

De Vorm
Wanneer je een website hebt met strakke vormen, lijkt het vrij logisch om de CTA button ook strak te maken. Toch is dit geen goede keuze. Er zijn namelijk 3 redenen waarom de CTA button beter ronde vormen kan hebben:

  1. Ronde hoeken wijzen naar binnen. Doordat de hoeken rond zijn kijk je dus automatisch naar het midden van de button en lees je sneller de aktie.
  2. Ronde hoeken kosten minder moeite. Onderzoek blijkt uit dat ogen minder moeite hebben met ronde hoeken dan met scherpe hoeken.
  3. Scherpe hoeken schrikt af. Scherpe punten worden als iets negatiefs gezien. Onbewust zien wij dit als een bedreiging.

De plaatsing
Zorg dat de CTA button overal in beeld is (boven in de header, in de content en in de footer) en zorg dat hij zowel boven als beneden voldoende ruimte heeft zodat hij goed opvalt. Een voordeel is dan ook dat hij op een smartphone goed te zien is en er gemakkelijk op te klikken is.

Kleur
Uit onderzoek is gebleken dat Oranje de allerbeste keuze is. Rood is de klassieke call to action button, geel vraagt om aandacht en bij blauw bedenkt de gebruiker zich nog eens.

Taal
Gebruik gebiedende taal zoals bijvoorbeeld "BESTEL NU!", maak gebruik van een groot en duidelijk lettertype. Je kunt ervoor kiezen om in een kleiner lettertype eronder te zetten wat de gebruiker kan verwachten.

De Belcher Button
Een hele bekende CTA button is de zogenaamde Belcher button. Op zich een lelijk ding maar na heel lang testen wel bewezen goed te zijn voor je conversie. De Belcher Button bevat een aantal elementen die je zelfs zou kunnen gebruiken:
 


 

  • Een afgebakend gebied wat aantrekt om naar te kijken.
  • Korte uitleg wat men krijgt.
  • Een aanbiedingsprijs (Van €2000 voor €500, bespaar €1500!)
  • Een opvallende knop, liefst in oranje met een duidelijke gebiedende actie
  • Onder de knop wederom de aktie, maar dan als link
  • Vertrouwen (logo's die mensen kennen)