In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

De 5 basiskenmerken van een goede contentstrategie

Contentstrategie

Drupal website laten maken en aan de slag met een eigen blog? Zelfs voor de meest eenvoudige website is het van belang om een goede contentstrategie op poten te zetten, al was het maar in de basis. We zetten 5 basiskenmerken voor een goede contentstrategie op een rij, aan de hand waarvan je direct aan de slag kunt.


  • Stel doelen
  • Ken je publiek
  • Bepaal je kanalen
  • Bepaal het type content
  • Gebruik content richtlijnen

Stel doelen

Een goed blog kan niet zonder doel. Waarom schrijf je de blogartikelen en wat is het doel van de blog-sectie die je start? Wil je meer autoriteit uitstralen, meer bezoekers genereren of zorgen voor meer leads in de webshop? Zonder doel is het later onmogelijk om na te gaan of je slaagt in wat je voor ogen had. Stel een doel zodat je goed van start kunt gaan met de contentstrategie.


Ken je publiek

Probeer je publiek zo goed mogelijk te leren kennen, nog voordat je begint met schrijven en bloggen. Je hebt vanaf een Drupal website de mogelijkheid om de wereld te bereiken, maar het is de juiste focus en kennis van de specifieke doelgroep die je helpt om goed van start te gaan. Maak persona’s van de mensen die je wilt bereiken en probeer zowel de demografische als psychologische eigenschappen te schetsen. Waar wordt je publiek blij van en waar heeft het aan de andere kant een broertje dood aan?


Bepaal je kanalen

Vervolgens bepaal je de kanalen die je wilt gebruiken om je content te delen. Je kunt de blogs schrijven in het CMS van je website. Vervolgens kun je de blogs promoten via bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook, Twitter en Pinterest. Kies je voor veel grafische content of spreek je juist professionals aan? Ga je actie-matig aan de slag of gaat het om stukken met een duidelijke mening van jouw kant? Aan de hand daarvan selecteer je de kanalen die daarvoor het best geschikt zijn, zodat je boodschap het geschikte publiek kan bereiken.


Bepaal het type content

Uiteraard kun je meerdere kanalen gebruiken, mits je het type content dat je creëert daar vervolgens goed op afstemt. Houd het kort en krachtig voor Twitter en Facebook, grafisch voor Pinterest en wat langer voor LinkedIn. Gebruik infographics voor LinkedIn en video’s voor Facebook, zodat je zowel de inhoud als het type content op de gebruikte kanalen kunt afstemmen.


Gebruik content richtlijnen

Tenslotte is het verstandig om voor jezelf een aantal content richtlijnen op te schrijven. Dat begint met de aanspreekvorm van je publiek, maar gaat ook over de mening die je hebt over bepaalde fenomenen en bijvoorbeeld de mate van schreeuwerigheid of zakelijkheid die je wilt gebruiken in je artikelen. Creëer een eigen stijl en manier van schrijven en houd je daar vervolgens ook aan. Op die manier creëer je een duidelijk beeld en bouw je aan een imago waaraan je lezers je na verloop van tijd zullen gaan herkennen.