In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Basic-SEO: 3 veelgemaakte fouten met paginatitels (en checklist)

Pagina titels

Goede zoekmachine optimalisatie bestaat uit tal van aspecten, waaronder het schrijven van geoptimaliseerde paginatitels. Het is een basic-SEO onderdeel, maar gaat helaas toch nog vaak fout. We zetten 3 van de veelgemaakte fouten met paginatitels op een rij, zodat jij die kunt voorkomen en de titels van je pagina’s in ieder geval bijdragen aan een goede vindbaarheid.


Dubbele paginatitels

De eerste veelgemaakte fout is ook de meest eenvoudige: dubbele paginatitels. Er wordt een goede paginatitel aangemaakt, om die vervolgens naar alle vergelijkbare pagina’s te kopiëren. Eenvoudig en uiterst efficiënt, maar helaas niet goed geschikt voor SEO. Google waardeert de paginatitel om z’n SEO-waarde, omdat deze de potentie heeft om een bezoeker duidelijk aan te geven waar een bepaalde pagina over gaat.

Dat moet die titel dan dus wel doen. Het is niet mogelijk om twee verschillende pagina’s op precies dezelfde manier te introduceren, dan hadden het immers gewoon dezelfde pagina’s moeten zijn en had je er aan één voldoende gehad. Zorg er dus voor dat de paginatitels in ieder geval uniek zijn, waarmee je voorkomt dat je hier belangrijke SEO-waarde laat liggen.


Te lange titels

Een tweede veelgemaakte fout: te lange titels voor de pagina’s. Je hebt circa 55 - 60 karakters aan ruimte, afhankelijk van welke karakters je precies gebruikt. Let op, dit is de ruimte inclusief spaties. Zorg er dus voor dat je je aan deze lengte houdt, bijvoorbeeld door de lengte op voorhand te testen in de tool van Moz.


Te korte titels

Andersom komt het helaas ook geregeld voor dat de titels voor pagina’s juist te kort zijn. Indien je daar alleen het onderwerp van de pagina zoals ‘Drupal’ of ‘Contact’ inzet is dat te kort en had je daar meer mee kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld de contactmogelijkheden alvast schetsen door daar een e-mailadres of telefoonnummer in te verwerken. Op die manier voorkom je dat je ruimte verloren laat gaan, die je zelfs voor belangrijke zoekwoorden had kunnen gebruiken. Gebruik deze handige tips om je paginatitels goed te optimaliseren:


  • Hanteer 55 - 60 karakters voor de paginatitel
  • Gebruik het hoofdzoekwoord
  • Werk met ‘hoe’, ‘waarom’, ‘wat’ en ‘waar’
  • Gebruik ‘beste’, ‘review’ of ‘veelgemaakte’ voor blogartikelen
  • Schrijf een unieke titel per pagina (geen uitzonderingen)
  • Verwerk je merk- of websitenaam geregeld

Drupal website laten maken

Wil je een Drupal website laten maken zodat je daarop vervolgens de paginatitels kunt optimaliseren? We helpen je er graag mee op weg, zoals we je ook meer kunnen vertellen over de invloed van HTTPS op de vindbaarheid van de Drupal site die je laat maken. Meer weten over de ideale paginatitels, de voordelen van Drupal en bijvoorbeeld het gebruik van HTTPS in plaats van HTTP? Neem contact met ons op, dan vertellen we je er graag meer over.