In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

A/B-test mythe: test maximaal 1 element tegelijkertijd (niet waar!)

Online marketing en optimalisatie is een vakgebied dat doorlopend in ontwikkeling is. Toch is er sprake van een aantal mythes die jarenlang blijven hangen, ze zijn enorm hardnekkig. Eén van die mythen? “Test maximaal 1 element per A/B-test op de website”. Zelfbenoemde experts geven aan dat het belangrijk is dat je alleen de titel of de kleur van een button verandert, terwijl je de rest gelijk houdt. En wat blijkt? De daadwerkelijke experts hebben daar maling aan en hebben veel meer succes met hun tests.


Eén element per keer

Het klinkt logisch, is het niet? Door maximaal 1 element te veranderen valt er eenvoudig aan te geven wat een eventueel effect vandaan komt. Het nadeel met deze methode is echter dat het zeer lang duurt, voordat je daadwerkelijk tot een interessant verschil kunt komen. Kleine aanpassingen kunnen grote effecten hebben, maar vaak is het resultaat beperkt.

Een groter nadeel van deze mythe en methode? Je gaat er automatisch vanuit dat de basis al goed is, die je nog verder kunt ‘optimaliseren’.


Aanname over de goede basis

Zodra je een Drupal website laat maken heb je een goed werkende website met een aantrekkelijk visueel design. Of dat het meest overtuigende design is valt echter maar te bezien, dat hangt af van tal van verschillende factoren. Wat voor de ene branche werkt is in de andere totaal ineffectief.

Conversie optimalisatie impliceert dat je al een goede conversie hebt, bijvoorbeeld door middel van contactaanvragen op de website of door middel van verkopen in een webshop. Het gaat er vanuit dat je bij wijze van spreken 90% van je potentieel benut, maar dat je nog naar 95% of zelfs 100% kunt. Maar wat gebeurt er als je op dit moment pas 10% van je potentieel benut? De optimalisatie door steeds 1 element te veranderen zou dan een eeuwigheid duren.

In plaats daarvan is het verstandiger om het veel radicaler aan te pakken. Maak totaal verschillende versies van een webpagina en van de opbouw, om op basis daarvan na te gaan welke het best werkt. Je kunt op die manier veel sneller toewerken naar een versie waarmee je in ieder geval meer dan 50% van je potentieel benut. Door dat een paar keer te herhalen kom je uit op 75% en uiteindelijk 87,5% van je potentieel, waardoor je snel groter stappen kunt nemen.


Zoekmachine en conversie optimalisatie

Zoals het bij zoekmachine optimalisatie van belang is om de basis op orde te brengen moet je ook bij conversie optimalisatie niet automatisch uitgaan van het feit dat de basis in orde zou zijn.

Een Drupal website laten maken voor een fris design om die vervolgens verder te kunnen testen en optimaliseren? Neem contact op, dan vertellen we je graag meer over hoe we te werk gaan.