In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

7 Tips voor een goed webformulier

7 Tips voor een goed webformulier

Een goed formulier is de basis van een goede conversie. Niemand heeft zin om een formulier in te vullen, dus hoe zorg je ervoor dat de drempel zo laag mogelijk wordt en je ervoor zorgt dat 't formulier wordt ingevuld? In dit artikel vind je 7 tips voor een goed webformulier.


1. Zo min mogelijk velden

Probeer het aantal in te vullen velden zo minimaal mogelijk te houden. Niemand heeft zin om een hele waslijst aan vragen in te vullen, zeker niet wanneer er veel verplichte velden tussen zitten. Wanneer je eenmaal contactgegevens hebt (een e-mail adres is al voldoende) kun je altijd nog meer vragen in bijvoorbeeld een e-mail, maar dan heb je in ieder geval al zijn gegevens.


2. Probeer zo weinig mogelijk velden verplicht* te maken

Vaak is alleen het e-mail adres verplicht maken voldoende. Je kunt dan in ieder geval contact leggen met de gebruiker en altijd naderhand nog zaken vragen die je graag wilt weten.


3. Categoriseer grote formulieren

Wanneer je echt heel veel velden in je formulier hebt, probeer deze dan in categorieën te verdelen. Bv: "Persoonlijke gegevens", of probeer het formulier in stappen te verdelen zodat je niet meteen een hele lijst ziet wat afschrikt.


4. Zorg voor nette en duidelijke foutmeldingen

Zorg ervoor dat wanneer iemand een verplicht veld vergeet in te vullen goed duidelijk is om welk veld het precies gaat. Dit kun je doen door het vergeten veld bijvoorbeeld rood te arceren. Zorg ook voor een vriendelijke melding. Dus gebruik:

"Je bent vergeten het e-mail veld in te vullen" in plaats van "E-mail veld is verplicht!", dit komt veel vriendelijker over.


5. Zorg dat je formulier op ieder apparaat werkt

Vaak zie je dat formulieren alleen getest zijn op desktopcomputers. Zodra je het formulier op een iPad invult kun je bijvoorbeeld niet naar beneden scrollen. Test je formulier dus op smartphones, tablets en desktops.


6. Zorg voor een duidelijke bevestiging

Wanneer de gebruiker het formulier heeft ingevuld wilt hij natuurlijk ook weten of dit goed is aangekomen. Je kunt dit met een melding op 't scherm laten zien, maar nog beter is een bevestigingsmail te sturen naar het ingevulde e-mailveld. Zo kan de gebruiker ook altijd later nog verifiëren of hij wel de juiste informatie heeft ingevuld.


7. Vermijd captcha codes

Je wilt graag dat je gebruiker het formulier invult. Ga 't dan niet lastig maken door lastige codes over te schrijven. Heb je veel last van Spam? Check dan eens mollom.com


Webformulier Captcha


Loop deze puntjes eens na op je eigen formulieren, wanneer je al 1 genoemd puntje toepast zul je zien dat je een hogere conversie krijgt. Succes!