In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

In 5 stappen effectief actief met een social media marketing plan

Marketingplan

Aan de slag met een social media marketing plan, maar geen idee hoe je dat effectief kunt aanpakken? Nadat je een website hebt laten maken is het verstandig om te gaan bloggen en je bereik op de sociale media sterk te vergroten. Het helpt je de online marketing goed op te starten, bijvoorbeeld naast SEA (zoekmachine adverteren) en SEO (zoekmachine optimaliseren). We zetten 5 stappen voor je op een rij aan de hand waarvan je effectief aan de slag kunt.


Stel de juiste doelen

Een goed social media marketing plan begint met het stellen van de doelen. De doelen dienen in lijn te zijn met de missie van je onderneming. Schrijf een social media mission statement en beschrijf hoe je je wilt onderscheiden van bijvoorbeeld concurrenten. Maak hierbij gebruik van de basis-content, de belangrijke zoektermen en bijvoorbeeld interacties via social media waar je voor wilt zorgen.


Begrijp je volgers

Het is van groot belang om je publiek te begrijpen. Dat geldt voor je social media marketing plan net zo goed als voor de rest van je onderneming. Welke problemen ervaren je klanten, wat weten zij al en welke andere bronnen hebben zij tot hun beschikking? Welke tools of platforms gebruiken ze om naar oplossingen te zoeken en wie vertrouwen ze wanneer het gaat om aanbevelingen?


Creëer interessante content

Hierop gebaseerd creëer je interessante content die voor je publiek van grote toegevoegde waarde is. Een website laten maken helpt je jezelf online op een frisse wijze te presenteren, nu is het zaak om daadwerkelijk bezoekers te trekken met content waar zij naar op zoek zijn en wat aan hebben. Kijk naar de content die je al hebt en vergelijk dit met wat het publiek van je verwacht. Stem de content bovendien af op de social media kanalen die je wilt gaan gebruiken.


Kies de juiste social media kanalen

De keuze voor de juiste social media kanalen is van groot belang binnen het social media marketing plan. Gaat het om zakelijke gebruikers die actief zijn op LinkedIn of zitten de consumenten die je bedient juist vooral op Facebook? Gebruiken ze Twitter of zoeken ze wellicht naar inspiratie op Instagram of Pinterest? Kies de kanalen die het meest waardevol zijn en stem daar vervolgens je activiteiten op basis van het social media marketing plan voor je website op af.


Meet de resultaten

Klaar om van start te gaan? Zorg ervoor dat je een nulmeting doet en houd de resultaten vervolgens goed in de gaten. De juiste metingen helpen je om na 1 maand en vervolgens na 3 maanden te kunnen evalueren. Des te beter je de huidige resultaten kent en je die goed interpreteert, des te gemakkelijker het wordt om tijdig bij te sturen en keer op keer te verbeteren. Je komt weer terug bij de eerste stap van het stellen van doelen, zodat je doorlopend kunt werken aan een beter social media marketing plan.