In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

3 voorwaarden om effectief onderwerpregels van e-mails te testen

E-mail marketing

Het testen van onderwerpregels binnen e-mailmarketing is van grote toegevoegde waarde. Door middel van trial en error valt steeds de best presterende variant te kiezen, waardoor je keer op keer een stap kunt zetten richting de ideale onderwerpregel. Zorg ervoor dat de testen die je uitvoert in ieder geval voldoen aan de volgende drie voorwaarden.


De grootte van de testgroep

Een test met de onderwerpregel is pas mogelijk zodra de testgroep voldoende groot is. Wanneer je 10 ontvangers hebt en je de ene helft onderwerpregel A toestuurt en de andere helft onderwerpregel B is de kans groot dat je een onbetrouwbaar resultaat krijgt. Indien er binnen de 5 met regel A toevallig 3 afwijkende meningen zitten die de onderwerpregel afkeuren krijg je wellicht het idee dat B de beste keuze vormt.

Op basis van 250 ontvangers van A en 250 ontvangers van B had daar echter een heel ander beeld uit kunnen komen. Een vuistregel? Zorg ervoor dat je minimaal 500 leden of meer hebt om 2 varianten te kunnen testen. Op die manier krijg je een meer betrouwbaar resultaat en berust het verschil in bijvoorbeeld minder dan 5% van de gevallen op pure kans of toevalligheid.


Duidelijke verschillen in onderwerpregels

Ten tweede is het bij het testen van meerdere onderwerpregels in e-mailmarketing van groot belang om de verschillen tussen de beide varianten duidelijk genoeg te maken. Zorg er dus voor dat je twee varianten maakt die oprecht anders in elkaar zitten. Speel met de eerste variant in op ratio, terwijl je met de tweede variant gaat voor ratio. Een voorbeeld:


  • Onderwerpregel A: Degelijke en stevige tuintafel van steigerhout
  • Onderwerpregel B: Warme en sfeervolle tuintafel van steigerhout

Houd er aan de andere kant rekening mee dat het van belang is om de onderwerpregels op slechts één punt te laten verschillen. Je voorkomt daarmee dat je na afloop onmogelijk aan kunt wijzen waar het verschil in respons vandaan is gekomen. Heb je meerdere ideeën om tests uit te voeren?

Zorg er dan voor dat je per keer één variabele verandert. Op die manier kun je een reeks testen doen en steeds aanwijzen welke van de beide varianten als winnaar uit te bus komt.


Bepaal de winnende factor

Tenslotte is het bij het testen van onderwerpregels voor e-mails van groot belang om op voorhand de winnende factor te bepalen. Waar gaat het je uiteindelijk om en aan de hand waarvan zal je de beslissing voor een van de beide varianten nemen? Gaat het je bijvoorbeeld om het aantal opens, om de doorkliks vanuit de e-mail of de daadwerkelijke conversie die je weet te bereiken?

Probeer dit op voorhand vast te stellen aan de hand van wat er op dit moment van belang is. Je zorgt op die manier voor goede tests met onderwerpregels voor e-mailmarketing. Door doorlopend te blijven testen heb je de mogelijkheid de onderwerpregels steeds verder te verbeteren tot aan de ideale keuze om het maximale resultaat te bereiken.