In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

3 tips die ervoor zorgen dat ontvangers je emails daadwerkelijk openen

Een succesvolle Drupal website en door middel van emailmarketing de dialoog met je doelgroep gaande houden? Het is van groot belang dat ze de email daadwerkelijk openen, vervolgens heb je slechts een paar tellen de tijd om de aandacht te trekken. Deze 3 tips helpen je een killer subject-line te schrijven en de ontvanger direct te overtuigen met de eerste paar regels content. Wist je dat ook het ‘van’-veld ontzettend belangrijk is om je emails geopend te krijgen?


Een killer subject-line

Een killer subject-line is een absolute must. Verreweg het grootste deel van de email-clients zal de afzender laten zien, in combinatie met het onderwerp van de email. Mailchimp doet de aanbeveling maximaal 50 karakters te gebruiken. Wees bovendien eenvoudig, eerlijk, direct en bovendien intens. Dat betekent overigens niet dat je dient te schreeuwen met ‘gratis’ of woorden in ‘HOOFDLETTERS’. Het leidt tot een spam-achtige verschijning, die juist averechts zal werken. Gebruik bovendien geen emoticons of andere icoontjes in je onderwerpregel, daar zit niemand op te wachten.

Wees helder over wat je over wilt brengen en doe het intens, bijvoorbeeld door in te spelen op emotie of actuele situaties. Op die manier kun je doordringen tot de ontvanger en vergroot je de kans dat hij of zij je email in ieder geval opent.


De eerste paar regels content

Is de email eenmaal open? De eerste paar regels bepalen of de ontvanger door zal lezen of de email meteen weer wegklikt. Indien je bezoekers bijvoorbeeld naar je Drupal website wilt trekken is het van belang dat je doorgaat met elegante, eerlijke en menselijke taal in je email.

Zorg ervoor dat je iets nieuws vertelt, het herhalen van de onderwerpregel heeft geen zin. Uiteraard dient het er wel netjes op aan te sluiten. Gebruik in ieder geval geen URL in de eerste paar regels, dat is zonde van de ruimte en bovendien niet iets waar de ontvanger daar al op zit te wachten. Wek nieuwsgierigheid op, zodat de ontvanger graag door zal willen lezen.


Het ‘van’-veld in je emails

Je kunt er met het onderwerp voor zorgen dat je de kans op openen zo groot mogelijk maakt, maar wist je dat ook het ‘van’-veld van groot belang is? Gebruik bij voorkeur je eigen naam of een van je medewerkers, in combinatie met je bedrijfsnaam of de naam van je website. Dat komt duidelijk en persoonlijk over, waarmee je de kans op openen kunt vergroten.

Houd er rekening mee dat je niet iedere keer andere namen gebruikt en voorkom namen die als spam over zouden kunnen komen. Het is opnieuw van belang om open en eerlijk te zijn, al betekent dat natuurlijk niet dat je geen naam kunt verzinnen om het geheel net even wat persoonlijker te laten ogen.