In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

3 stappen om meer klanten te trekken en die effectief op te volgen

Een Drupal website is een uitstekend instrument om nieuwe bezoekers aan te trekken, met hen te interacteren en vervolgens te converteren tot nieuwe klanten. Dit proces bestaat uit 3 belangrijke stappen die helpen de nieuwe bezoeker om te zetten in een toekomstige klant. We zetten de 3 stappen voor je op een rij, net als de zaken waar je binnen die stappen rekening mee dient te houden.


Aantrekken van nieuwe bezoekers

Het verzamelen van nieuwe klanten via de website begint met het aantrekken daarvan (open deur). Hoe zorg je ervoor dat er bezoekers naar je website komen? Zorg ervoor dat je ‘must have’ informatie presenteert in blogartikelen, creëer een handige tool op de website of zorg voor een visueel aantrekkelijk geheel dat nieuwe mensen aantrekt.

Denk bovendien na over de customer journey en op welke punten potentiële klanten een informatiebehoefte hebben. Speel daar met je content op in en vraag bijvoorbeeld de afdeling sales wat zij horen in hun klantcontact. Des te beter de website aansluit bij de vragen van de doelgroep, des te groter de kans dat je succesvol nieuwe bezoekers zal aantrekken.


Zorg voor engagement

Zodra de bezoekers eenmaal op de website zijn is het van belang om voor engagement te zorgen. Je zal met de bezoeker moeten interacteren, het is van belang dat je actie onderneemt die aansluit bij de behoeften van de bezoeker. Wil de bezoeker snel bepaalde informatie vinden? Zorg voor een handige zoek-functie op de website of een duidelijk overzicht van veel gestelde vragen. Heeft de bezoeker liever contact met een medewerker? Plaats het telefoonnummer prominent in beeld of zorg voor een mogelijkheid om te chatten.


Volg de leads op

Tenslotte is het van belang om de leads op te volgen, zorg ervoor dat je de aanvragen snel oppakt en dat je beschikbaar bent voor nieuwe bezoekers die klant zouden kunnen worden. Iemand die informatie aanvraagt via een contactformulier wenst een vlotte reactie, al was het maar ter bevestiging van de aanvraag. Zorg ervoor dat je telefonisch uitstekend bereikbaar bent of via de live-chat wanneer je die aanbiedt. Des te beter je de leads opvolgt, des te groter de kans dat je de nieuwe bezoekers kunt converteren naar nieuwe klanten en je Drupal website daar een belangrijk kanaal voor wordt.

Wil je de 3 stappen op een effectieve manier inzetten? Zorg ervoor dat je op voorhand nagaat welke bezoekers je aan zou willen trekken, welke engagement zij van je verwachten en hoe je die leads vervolgens het best kunt opvolgen. Door daar een goede strategie voor te ontwikkelen ga je aan de slag op basis van een degelijk plan. Het is geen probleem om daar later aanpassingen in te doen, maar je wilt voorkomen dat je het grote aantal nieuwe bezoekers niet aankunt of dat de manier van opvolgen niet aansluit bij de wensen van de potentiële nieuwe klanten.