In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

3 handige technieken om werknemers je blogs te laten delen

Blog

Heb je een website laten maken met een mogelijkheid tot bloggen? Het is dan van belang om de content op een effectieve manier te verspreiden. Wellicht heb je een leuk publiek op weten te bouwen op je eigen website, de sociale media kunnen het bereik sterk vergroten. Vooral wanneer je eigen medewerkers de blogs delen op bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en Facebook heb je de mogelijkheid een veel bredere doelgroep te bereiken. Hoe je dat aanpakt? We zetten 3 handige technieken voor je op een rij:


  • Geef ze de credits die ze verdienen
  • Maak ze betrokken bij het proces
  • Vraag ze de blogs te laten delen

Geef ze de credits die ze verdienen

Het is van belang om medewerkers de credits te geven die ze verdienen wanneer ze een blogartikel schrijven of dat delen. Jij hebt wellicht de website laten maken, uiteindelijk moeten jullie het allemaal samen tot een succes maken.

Zorg ervoor dat je de auteur van een artikel noemt boven (of onder) het artikel zelf. Het zorgt voor een belangrijke mate van trots, in ruil waarvoor ze eerder geneigd zijn om het artikel onder hun eigen vrienden en kennissen te verspreiden. Bovendien kun je op die manier eenvoudig aangeven welke productspecialist een bepaald artikel geschreven heeft, wat bijdraagt aan de autoriteit die het artikel uitstraalt.

Ten tweede is het verstandig om de activiteiten van medewerkers op de sociale media bij de houden. Delen zij ook andere artikelen die je publiceert op de website die je hebt laten maken? Waardeer ze daarvoor door bijvoorbeeld andere berichten van ze te delen of te promoten. Probeer twee-weg beloningen te creëren, waardoor je elkaar een stap verder kunt helpen.


Maak ze betrokken bij het proces

Betrokken werknemers zullen veel sneller de content delen die je publiceert. Dat klinkt gemakkelijker dan het is. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de blogs die je schrijft of laat schrijven in lijn zijn met de overtuigingen van je medewerkers. Probeer hen vooraf te interviewen of vraag ze actief feedback te geven op eerdere artikelen.

Des te beter je hun overtuigingen kunt integreren, des te meer betrokken ze zich zullen voelen. Kunnen je medewerkers zelf aardig schrijven? Vraag hen dan de blogs te schrijven of ze in ieder geval een opzet te laten maken. Ook dat maakt ze enorm betrokken bij het proces en maakt de kans op delen via de sociale media een stuk groter.


Vraag ze de blogs te laten delen

Tenslotte kun je de medewerkers simpelweg vragen om de blogs die je publiceert te delen. Het klinkt wellicht als een open deur, maar je zal je verbazen over het succes hiervan. Een groot deel van de medewerkers is zich niet bewust van de toegevoegde waarde voor het bedrijf wanneer zij de blogs zouden delen.

Een website laten maken en gaan bloggen is wat dat betreft een goede eerste stap, het is vervolgens van belang om de kans zo groot mogelijk te maken dat ook je medewerkers bijdragen aan het bereik.