In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Deel 5: 25 belangrijke tips op basis van 25 jaar internet

Internet Tips

25 jaar internet heeft ons ontzettend veel geleerd over de ideale opbouw en het beste beheer van een website. In deze reeks zetten we 25 belangrijke tips voor je op een rij, waar je online direct je voordeel mee kunt doen. Vorige week (https://www.dreamwebs.nl/blogs/internet/deel-4-25-belangrijke-tips-op-ba...) spraken we over het belang van SEO binnen het totale website ontwerp en de voordelen van korte en eenvoudige formulieren. Zorg ervoor dat je een prettig lettertype gebruikt en werk doorlopend aan je online autoriteit.

Deze keer gaan we in op websites voor mobiele apparaten, de performance van je website en het bepalen van de belangrijkste doelgroep. Daarnaast is het van belang om pagina’s in plaats van je complete website te optimaliseren, zodat je optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden die het internet te bieden heeft.


Omarm de mobiele telefoon

Er is meer dan de desktop, een goede website is vandaag de dag minstens zo goed beschikbaar op een smartphone of een tablet. Drupal helpt eenvoudig responsive websites te ontwikkelen, waarmee je voorkomt dat mobiele bezoekers afhaken voordat ze het eerste woord gelezen hebben. Een kleine 20% van het wereldwijde internetverkeer is afkomstig van mobiele apparaten, een percentage dat naar verwachting bovendien alleen maar verder zal oplopen.


Houd de performance in de gaten

Houd de prestaties van je website doorlopend in de gaten. Zijn de laadtijden kort genoeg, werken alle pagina’s en is er sprake van werkende links naar externe websites? Het is van belang om hier bovenop te zitten, vooral wanneer je een webshop beheert waar de kleinste afwijking kan leiden tot een hogere bounce-rate onder bezoekers. Zorg ervoor dat je website zich in optimale conditie bevindt en houd dat zo.


Bepaal je belangrijkste doelgroep

Je kunt met je website niet iedereen benaderen en tevreden stellen, dus zorg ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt hoe de specifieke doelgroep eruit ziet. Wie bezoekt de website, welk taalgebruik waardeert die bezoeker en welk design sluit daar goed bij aan? Des te beter je keuzes durft te maken, des te groter de kans dat je website een succes wordt bij de specifieke doelgroep die je voor ogen hebt. Een te algemene website spreekt uiteindelijk niemand voor de volle 100% aan.


Optimaliseer per pagina

Ga je aan de slag met SEO? Zorg er dan voor dat je optimaliseert per pagina en niet zozeer voor de website als geheel. Een CMS als Drupal doet dat automatisch voor je, zodat je een goede basis hebt. Ga aan de slag op paginaniveau. Zorg voor de juiste hoeveelheid zoekwoorden, schrijf een semantisch logisch verhaal en probeer op organische wijze links naar specifieke pagina’s te verzamelen. Op die manier verbeter je de vindbaarheid van de belangrijke pagina’s binnen de website, waar ook de website als geheel vervolgens van kan meeprofiteren.