In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Deel 4: 25 belangrijke tips op basis van 25 jaar internet

Deel 4: 25 belangrijke tips op basis van 25 jaar internet

We maken inmiddels ruim 25 jaar gebruik van het internet, wat betekent dat we behoorlijk wat best practices hebben ontdekt. Benieuwd naar slimme tips voor je webdesign waarmee je ervoor zorgt dat je een succesvolle website neer kunt zetten?

Vorige week (https://www.dreamwebs.nl/blogs/internet/deel-3-25-belangrijke-tips-op-ba...) bespraken we de kracht van video, het CMS, de veiligheid van de website en hoe je altijd een volgende stap kunt zetten binnen het webdesign. Deze week hebben we aandacht voor SEO en formulieren, naast het juist lettertype en het opbouwen van online autoriteit.


Ontwerp met SEO in je achterhoofd

Search Engine Optimization (SEO) draagt sterk bij aan het succes van vele websites. Het is binnen je webdesign van belang om de bezoeker centraal te stellen, maar dat neemt niet weg dat je in je achterhoofd alvast rekening kunt houden met SEO-mogelijkheden.

Maak ruimte voor een blog en zorg voor de juiste permalinks. Dankzij het Drupal CMS kies je automatisch voor een goede SEO-basis, zodat je binnen dat CMS automatisch kunt rekenen op een goede vindbaarheid.


Gebruik korte en eenvoudige formulieren

Daarnaast is het binnen het webdesign belangrijk om gebruik te maken van korte en eenvoudige formulieren. Ieder invulveld of iedere button op een formulier vormt een mogelijke reden voor de bezoeker om af te haken. Wil je zoveel mogelijk mensen het formulier laten invullen? Zorg er dan voor dat je vraagt om een zo beperkt aantal mogelijke stukken informatie. Houd het kort en duidelijk, zodat zoveel mogelijk bezoekers het formulier verzenden.


Kies een prettig lettertype

Op de rest van de website kun je het best gebruik maken van een bekend lettertype dat prettig leest. Uit onderzoek van het Software Usability Research Laboratory aan de Wichita State University blijkt dat Verdana online het best geschikt is. De tweede plaats is voor Georgia, daarna komt het bekende Arial. Je zorgt er met deze lettertypen voor dat de content op de website goed leesbaar is, iets dat bezoekers onbewust waarderen.

Het lettertype dient goed en snel leesbaar te zijn en daarnaast voldoende aantrekkelijk over te komen.


Werk aan je online autoriteit

Tenslotte is het vanuit je website van belang om aan je online autoriteit te werken, zodat je het aantal bezoekers in de loop der tijd kunt uitbreiden. Zorg ervoor dat je blogt over wat er speelt binnen je branche of dat je net als hier handige tips met je publiek deelt. Deel de content via de verschillende sociale media en zorg er op die manier voor dat het aantal lezers toeneemt.

Je website vormt een ideaal kanaal om je kennis en kunde te delen, waarmee je impliciet kunt aangeven dat jij de juiste partij voor de klus vormt.