In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Deel 2: 25 belangrijke tips op basis van 25 jaar internet

internet tips

In het vorige artikel bespraken we een goede CTA, verse content op de website, effectieve communicatie en de 5-secondenregel. Het zijn waardevolle tips op basis van 25 jaar internet, om je website te optimaliseren. Deze week gaan we in op 4 andere tips. Zorg ervoor dat je zorgt voor vertrouwen, maak gebruik van de sociale media en wees vanaf het eerste moment helder. De vierde tip? Zorg ervoor dat je met je website inspeelt op de behoeften van de gebruiker.


Wek vertrouwen

Het is op een website van groot belang om vertrouwen te wekken, zowel wanneer je producten verkoopt als wanneer je diensten aanbiedt of je informatie verstrekt. Zappos introduceerde gratis verzenden en eenvoudig retourneren, iets dat vertrouwen wekte bij klanten. Je kunt gebruik maken van reviews op je website of referenties tonen, waarmee je de bezoeker aangeeft dat je ‘deugt’.

Denk na over eventuele garanties om onzekerheden weg te nemen bij de bezoeker, vertrouwen helpt je de bezoeker te overtuigen een aanvraag of aankoop te doen.


Gebruik de sociale media

Wil je in contact komen met je doelgroep? De sociale media zijn daar uitstekend voor geschikt. Sterker nog, voorkom dat je ontbreekt op de sociale media om niet serieus te worden genomen (en aan vertrouwen te verliezen). Zorg ervoor dat je actief bent op Twitter, eventueel ook op Facebook en andere sociale media.

Treed in contact met je doelgroep en probeer ze te betrekken bij content die je publiceert. Voer je een klantenservice? Facebook is dan een geweldig medium om ook anderen te laten zien hoe je eventuele problemen oplost of hoe je klachten voorkomt. Door dit te delen zorg je voor transparantie, iets dat je weer helpt om vertrouwen op te wekken met je website.


Wees helder

Internetgebruikers zien dagelijks tientallen websites of meer. Een goed webdesign dient meteen aan te spreken, de navigatie en informatie op de pagina dient vervolgens meteen helder te zijn. Voorkom dat bezoekers na dienen te denken over de button die zij aan dienen te klikken of de menustructuur die ze dienen te volgen. Probeer je website ‘logisch’ in elkaar te stellen, zodat dit haast niet fout kan gaan.

Wil je testen of dat is gelukt? Zet eens een klein kind achter de computer met een opdracht een dieper gelegen pagina te bereiken of een bepaald product te bestellen. Lukt dat? Missie geslaagd.


Stel de bezoeker centraal

Banken verkondigen het, jij kunt het op je website in de praktijk brengen. Zet de bezoeker centraal, zorg ervoor dat je website draait om de behoefte van je klant. Bezoekers kunnen reviews plaatsen, contactformulieren invullen en met je communiceren via de sociale media. Leid daaruit af wat ze zoeken en eventueel missen bij jou op de site.

Probeer van grotere toegevoegde waarde te zijn met een meer logisch webdesign, nieuwe pagina’s of een uitgebreider assortiment. Luister naar je klanten en stel ze centraal.

Volgende keer behandelen we onder andere de kracht van video en de veiligheid van je website, voor meer belangrijke tips op basis van 25 jaar internet.