In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Voorkom een Google penalty voor een pop-up

Google Penalty

Google lijkt in 2017 websites te gaan bestraffen voor het gebruik van pop-ups, vooral op mobiele versies van de website. De zoekmachine werkt doorlopend aan het verbeteren van de user experience op websites en vervelende pop-ups horen daar niet bij. Sterker nog, Google heeft er een broertje dood aan wanneer die pop-ups geen specifiek functioneel karakter hebben.

Dit kan in de toekomst een Google Penalty opleveren, waardoor de ranking en daarmee de vindbaarheid er flink onder kunnen lijden. Uiteraard zal Google niet zomaar iedere website bestraffen die gebruik maakt van een pop-up.

Wanneer dit dient om bijvoorbeeld de leeftijd van een gebruiker te checken of om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies is dat in principe geen probleem. Het gaat om vervelende pop-ups die vragen om in te schrijven op de nieuwsbrief of gebruik te maken van een (ongewenste) aanbieding.


Groei van mobiel gebruik

Inmiddels is zo’n 56% van het internetgebruik afkomstig van mobiele apparaten. Vandaar dat Google eerder al besloot om websites zonder mobiel-vriendelijke versie minder goed te ranken dan websites die dat wel netjes in orde hebben. Daar komt nu dus een nieuwe stap bij, de zoekmachine gaat websites die gebruik maken van vervelende (mobiele) pop-ups daarvoor bestraffen.


Pop-up en de user experience (UX)

Google wil er met de nieuwe maatregelen vooral voor zorgen dat er online een zo prettig mogelijke User Experience (UX) ontstaat. Dat betekent dat een gebruiker gemakkelijk informatie op moet kunnen zoeken, de website vlot dient te laden en er geen sprake dient te zijn van ongewenste pop-ups.

Bovendien is het van belang dat de website netjes mobiel-vriendelijk is. Je kunt daarvoor een Drupal website laten bouwen, met dit CMS zorg je er eenvoudig voor dat je netjes aan de richtlijnen voldoet en je optimaal zal ranken binnen de Google zoekresultaten. Het is dan uiteraard wel van belang om geen gebruik te maken van een irritante en onnodige pop-up die (mobiele) gebruikers in principe alleen maar in de weg zit.


Denk als Google

Het is lastig om de toekomst van de zoekmachine en haar beleid te voorspellen, al is het wel mogelijk om na te gaan in welke richting de plannen zich zullen ontwikkelen. Het is daarvoor voldoende om simpelweg te denken zoals de zoekmachine. Welke website zou je zelf hoger ranken? Een website zonder mobiel-vriendelijke versie en met een ongewenste pop-up of een mobiel-vriendelijke website die meteen de informatie presenteert die de gebruiker graag wil zien.

Het klinkt misschien als een open deur, maar het is verstandig om zo nu en dan even afstand te nemen en na te gaan welke website het op basis van die visie beter zal doen. Is dat niet de website zoals jij die hebt ingericht? Dan bestaat het risico dat Google je daarvoor zal bestraffen, of in ieder geval niet zal belonen.