In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Kom tussen de featured snippets: 3 type zoektermen met de meeste kans

Google Featured Snippets brengen je helemaal bovenaan de zoekresultaten. Helemaal bovenaan, zelfs boven het eerste resultaat. Als een extraatje helemaal aan top, om snel antwoord te geven op een zoekopdracht door een bezoeker. En om die te verleiden jouw website aan te klikken.

Hoe je zelf gebruik kunt maken van die Google Featured Snippets? Google bepaalt welke websites er worden getoond. Maar je kunt in ieder geval optimaliseren voor een paar soorten zoekresultaten. Uit onderzoek door SEMrush blijkt dat deze type zoektermen de beste kansen bieden:


  • Beantwoord een vraag
  • Presenteer de feiten
  • Maak een vergelijking

Beantwoord een vraag

Bij vragen gaat het om zoektermen die beginnen met woorden zoals wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Bovendien kun je termen zoals ‘zijn’, ‘doen’ en ‘kunnen’ gebruiken. Het zijn termen die vaak in vraagstellingen voorkomen, waardoor daar een kant-en-klaar antwoord op mogelijk is. En dat is precies wat Google graag laat zien in de zoekresultaten. Er is in 41,59% van de snippers sprake van een vraag, waardoor je daarmee een goede kans maakt.


Presenteer de feiten

Andersom lukt het ook, door heel specifiek feiten te presenteren op een webpagina. Bijvoorbeeld door een opsomming te maken, met belangrijke onderdelen van de APK voor een auto. Of door aan te geven welke dekkingen er ‘zoal’ in de basisverzekering zitten. Een term als ‘zoal’ helpt daarbij, net als ‘met’, ‘zonder’ en ‘voor’.


Tip: kun je er een opsomming van maken? Doe dat! Het helpt je de feiten gestructureerd te presenteren, zodat Google er graag een Featured Snippet van maakt.

Deze presentaties van feiten zijn goed voor 17,72% van de snippets, waardoor je ook hiermee een goede kans maakt.


Maak een vergelijking

Ten derde maak je een goede kans met een vergelijking. De vergelijkingen zijn goed voor 22,67% van alle snippets. Je kunt woorden zoals ‘vergelijk’ en ‘prijs’ gebruiken, net als ‘vergelijking’ en ‘kosten’. Door daar helder over te zijn presenteer je informatie in een vergelijking, die Google graag aan haar gebruikers laat zien. En precies dat is de reden om jouw website als een snippet te vertonen, zodat je helemaal bovenaan de zoekresultaten zal verschijnen.


Drupal website maken

Aan de slag met deze handige tips, maar daarvoor nog geen geschikte website? Wij kunnen een Drupal website maken, uiteraard ook in combinatie met andere tips. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat je kunt werken aan je online autoriteit. Voor een succesvolle website, waarmee je aan de hand van de snippets zelfs helemaal bovenaan de zoekresultaten kunt komen. Neem contact op, dan gaan we er graag voor je mee aan de slag.