In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Hoe maak je de beste meta’s? 3 belangrijke onderdelen

De meta-beschrijving staat niet op je eigen website, maar verschijnt in de zoekresultaten op Google. Dat maakt die echter niet minder belangrijk. Sterker nog, zonder een goede meta wordt de kans op nieuwe bezoekers een stuk kleiner. Vorige week behandelden we overtuigingskracht, deze keer komen ook de SEO titel en de URL aan bod. Zorg ervoor dat die door klikken vanuit de pagina met zoekresultaten (SERP), door goede meta’s te schrijven. Zowel voor bezoekers als voor zoekmachines, zodat ook de vindbaarheid er verder door verbetert.


De juiste SEO-titel

De meta bestaat uit 3 belangrijke onderdelen, waarvan de SEO-titel de eerste is. Een paar tips daarvoor:


  • Plaats de zoekterm vooraan
  • Beperk de lengte tot 50 - 60 karakters
  • Gebruik cijfers
  • Gebruik ‘hoe, wat of waarom’
  • Benadruk urgentie

Verder is het slim om het zo eenvoudig mogelijk te houden en je merk- of websitenaam achteraan toe te voegen. Mits daar ruimte voor is, met name bij blogtitels lukt dat soms niet. Op die manier trekt de titel de aandacht, waardoor je de kans krijgt om te overtuigen met de URL en de meta die je schrijft voor de pagina.


Aandacht voor de URL

De URL is traditioneel belangrijk voor een pagina. Voorheen moest die vooral kort zijn, omdat bezoekers de URL vaak letterlijk intypten. Dat is nu niet meer het geval. Toch is het verstandig de URL eenvoudig te houden. Probeer de paginanaam te beperken tot 3 - 5 woorden. En voeg de zoekterm opnieuw toe.

Tip: gebruik je een zoekterm met meerdere woorden? Gebruik het ‘-‘ in plaats van een ‘_’ om de woorden van elkaar te scheiden.

Zorg er met de URL tevens voor dat je goed beschrijft waar de pagina om gaat. Test of iemand die de rest van de meta-informatie niet heeft kan voorspellen waar de pagina over gaat, aan de hand van de URL die je kiest.


Overtuigende meta-beschrijving

Zodra de titel en URL in orde zijn krijg je de kans om te overtuigen met de meta-beschrijving. Gebruik zo’n 150 - 160 karakters en verwerk de zoekterm. Bij voorkeur vooraan de meta. Schrijf per pagina een unieke meta-beschrijving en sluit af met een call to action. Probeer jezelf te onderscheiden ten opzichte van de andere resultaten.

Tip: Google eens naar de zoekterm waarvoor je optimaliseert. En bekijk welke andere meta’s je tegenkomt. Zorg ervoor dat je opvalt binnen het aanbod dat er al staat, zodat je een hoge Click-Through-Rate kunt realiseren.


Drupal site maken

Aan de slag met content, maar daar ook een (nieuwe) website bij nodig? Wij kunnen een Drupal site maken. We zijn gespecialiseerd in Drupal websites en denken graag met je mee over de content en indeling. Meer weten? Neem contact met ons op.