In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Artikelen markeren voor Google Featured Snippets: kan dat?

Rich Snippets

Goede vindbaarheid draagt sterk bij aan het succes van websites. Dat geldt voor Drupal websites voor dienstverlenende bedrijven, net als voor een groot deel van de rest van het internet.

(Relatief) recent startte Google met Featured Snippets. Dat zijn antwoorden op de pagina met zoekresultaten, helemaal bovenaan in het scherm. Google zoekt actief naar het antwoord op een vraag in de zoekopdracht, waardoor het niet nodig is om de pagina te openen. In de praktijk blijkt echter dat gebruikers juist de pagina’s die de Features Snippets leveren het best bezocht worden.

Kun je artikelen markeren voor die Google Featured Snippets? Het antwoord is eenvoudig: nee. Google bepaalt zelf welke pagina’s daarvoor in aanmerking komen. Wel kun je de kans daarop zo groot mogelijk maken.


Heldere vraagstelling

Zorg bijvoorbeeld voor een heldere vraagstelling. Bijvoorbeeld: “artikelen markeren voor Google Featured Snippets: kan dat?” Het is iets dat veel mensen zich afvragen, waardoor de kans groot is dat daar een interessant zoekvolume op zit. Het is in de heldere vraagstelling vooral van belang om de belangrijke zoektermen op te nemen. In dit geval [artikelen], [markeren] en [(Google) Featured Snippets]. Door die elementen in de vraag te stoppen is de kans groot dat Google daar een snippet voor zal maken.


Duidelijk antwoord met een definitie

Vervolgens is het van belang om daar een duidelijk antwoord op te geven. Herhaal de vraag in de content en geef daar een duidelijk antwoord op. Indien mogelijk met een definitie, of met een kort ‘ja’ of ‘nee’. Op die manier kan Google het antwoord in de content herkennen, om dat vervolgens in de snippet te laten zien. Het is wat dat betreft vooral van belang om kort en krachtig te blijven. Een te lang antwoord zou niet in de weergave passen, waardoor je automatisch geen kans maakt om die aan te kunnen leveren.


Google’s strijd voor contentkwaliteit

Overigens gelden de bovenstaande adviezen niet alleen voor pogingen om artikelen te gebruiken als bron voor de Google Featured Snippets. In algemene zin is het een goed idee om een heldere vraagstelling te gebruiken en daar vervolgens een duidelijk antwoord op te geven. Dat levert klanten de meest waardevolle informatie op. Daarom is die strategie dan ook volledig in lijn met wat Google wil zien qua contentkwaliteit.

De zoekmachine waardeert die waardevolle content steeds beter, waardoor websites met goede informatie het steeds beter doen in de zoekresultaten. Succesvol worden dankzij een goede vindbaarheid? Schrijf dan waardevolle artikelen met informatie waar de bezoeker echt wat aan heeft. In een vorm die de bezoeker begrijpt.

Een Drupal website laten maken en daarop zelf werken aan je online autoriteit? Neem contact op, dan vetellen we je graag meer over de mogelijkheden.