In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk

Drupal | E-Commerce | Google | Marketing | SEO | Social media | Usability | Webdesign

Welke plugins voor Drupal maken het een goed CMS voor SEO?

Drupal SEO

Drupal gebruiken als CMS en je website optimaliseren voor SEO? Drupal is een handig en gebruiksvriendelijk CMS, maar voor een optimale vindbaarheid van je website heb je een aantal aanvullende plugins nodig. We zetten vier van de belangrijke plugins voor je op een rij, waarmee je ervoor zorgt dat je optimaal kunt voldoen aan de richtlijnen zoals Google die voor SEO hanteert.


XML Sitemap module

Google houdt van sitemaps, aan de hand daarvan kan het eenvoudig nagaan hoe de structuur van een website eruit ziet. De XML Sitemap module (https://www.drupal.org/project/xmlsitemap) voor Drupal creëert een XML-bestand, dat Google zal uitlezen om na te gaan welke pagina’s de zoekmachine dient te indexeren. De module maakt automatisch een nieuwe XML-sitemap aan op het moment dat je pagina’s of berichten toevoegt, zodat Google altijd op de hoogte is van de laatste versie van je website.


Metatag module

Het is voor zowel je pagina’s als artikelen die je schrijft van belang om naast de content wat meta-informatie toe te voegen. Traditioneel ging het om de SEO titel, de meta beschrijving en de meta keywords. Die laatste indexeert Google al een aantal jaren niet meer, de eerste twee zijn nog wel altijd van belang. De SEO titel en de meta beschrijving vormen samen de informatie die bezoekers te zien krijgen in het lijstje met zoekresultaten in Google.

Zorg ervoor dat je de Metatag module (https://www.drupal.org/project/metatag) voor Drupal gebruikt om de SEO titel en de meta beschrijving te maken. Hierin neem je (in de beide onderdelen) het belangrijkste zoekwoord voor de pagina op. Zorg er daarnaast voor dat je een tekst plaatst gericht op conversie, het is binnen de 10 zoekresultaten op een pagina in Google immers van belang dat je eruit springt en je een goede CTR (Click Through Rate) behaalt.


Path Auto module

Google vindt het van groot belang dat je beschrijvende URL’s gebruikt, bij voorbeeld op basis van een heldere structuur. Plaats je een nieuwsbericht? Zorg er dan voor dat de URL er als volgt uit ziet: www.jouwwebsite.nl/nieuws/titel-van-het-bericht. Je kunt er met de Path Auto module (https://www.drupal.org/project/pathauto) voor zorgen dat je de URL op basis van een bepaalde structuur aan kunt laten maken.

Je nieuwsberichten krijgen dan netjes het ‘nieuws’-gedeelte mee in de URL, hetzelfde geldt voor bepaalde categorieën die je aanmaakt of subdiensten die je plaatst onder andere dienstenpagina’s. Het is de helderheid in de URL die Google met het oog op SEO waardeert.


Page Title module

Tenslotte is het verstandig om gebruik te maken van de Page Title module (https://www.drupal.org/project/page_title) voor Drupal. Je zorgt er op het gebied van SEO voor dat je een heldere pagina-titel aan je pagina’s mee kunt geven. Google gaat na welke zoekwoorden er in de titel, de subtitel(s) de rest van de content, de SEO titel en de meta beschrijving staan. Je zorgt er met de Page Title module voor dat je de paginatitel kunt optimaliseren, zodat die kan bijdragen aan je vindbaarheid.